Abstract
כיצד אפשר לשלב משחקי מחשב בדרך יעילה בלימודי המתמטיקה? מאמר זה מתאר מחקר שבחן את התרומה של למידה דרך משחקי מחשב להוראת מתמטיקה. הלמידה נעשתה בעזרת אתר "איפה הכסף?" http://kids.gov.il/money_he סביבת למידה מבוססת משחק אשר הוקמה על ידי ממשל זמין, משרד האוצר ועמותת סנונית לקידום החינוך המתוקשב. המחקר בחן את יעילות השילוב בין משחקי מחשב המדמים מצבים אותנטיים מחיי היום-יום ("עולמונים"), לבין הקנייה מפורשת של אסטרטגיות חשיבה מתמטית בעזרת חלונות למידה משלימים. אוכלוסיית המחקר כללה 139 תלמידי כיתה ו', אשר חולקו לשתי קבוצות ניסוי: קבוצה אחת שיחקה באתר וגם נעזרה בחלונות למידה, וקבוצה אחרת שרק שיחקה, בלא חלונות למידה. לשתי הקבוצות נוספה גם קבוצת ביקורת, שלא שילבה את האתר בלמידה. מבחני הישגים הועברו בשלוש הקבוצות, ולשתי הקבוצות שלמדו באתר הועברו גם שאלוני עמדות בנוגע לתהליך הלמידה. עיקרי הממצאים מעלים כי הלמידה באתר "איפה הכסף?" אפשרה שימור של הידע, בעיקר בתחום משמעות השבר העשרוני, בצורה טובה יותר בהשוואה לקבוצת הביקורת. לא נמצאו הבדלים בהישגים בין תלמידים שלמדו בשילוב חלונות למידה ותלמידים שלמדו בלא חלונות למידה. אולם, התלמידים ששילבו משחק וחלונות הלמידה תפסו את המיומנויות המתמטיות כקלות יותר בעקבות הלמידה ויחד עם זאת נהנו פחות מהלמידה והעריכו פחות את תרומתם של משחקים ללמידה. במאמר זה אנו דנים בצורך למצוא דרכים לשלב ולאזן בין למידה ממשחק והוראה מפורשת. (מתוך המאמר).
Translated title of the contribution | When the mathematics of life meets school mathematics: Playing and learning on the "My Money" website |
---|---|
Original language | Hebrew |
Title of host publication | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ) |
Publisher | האוניברסיטה הפתוחה ושה"ם |
Pages | 92-100 |
Number of pages | 9 |
State | Published - 2011 |
IHP Publications
- ihp
- Academic achievement
- Computer games
- Educational games
- Mathematical ability
- Mathematics -- Study and teaching
- School children
- Web sites