Abstract
התפתחותן המואצת של טכנולוגיות מידע ותקשורת – טכנולוגיות הכוללות כיום יישומים דוגמת מחשבי כף יד, טלפונים חכמים, שירותי אינטרנט מתקדמים אשר מוגדרים באמצעות הכינוי הגורף Web 2.0, רשתות חברתיות וכן הלאה גרמה לתמורות מרחיקות לכת בחברה, בכלכלה ולאחרונה אף בפוליטיקה. תמורות אלו במגוון תחומי חיים הובילו לפיתוח טכנולוגיות מתקדמות בחינוך המאפשרות יישום של שיטות הוראה חדשניות המבוססות על הגישה ההבנייתית. עם זאת, מחקרים הראו כי אף שמורים רבים מודעים לפוטנציאל לחדשנות הגלום בשילוב טכנולוגיות מתקדמות בהוראה, חלק ניכר מהם משלבים אותן בדרך מסורתית, ללא שינוי של ממש בדרכי ההוראה והלמידה. המחקר המוצג במאמר זה נעזר בגישה התיאורית-פרשנית כדי לבחון את פעולתם של שישה מורים למדעים שהצהירו כי הם משתמשים בטכנולוגיות מתקדמות ככלי הוראה. המחקר בחן את אסטרטגיות ההוראה של המורים, כמו גם את תפיסתם את תפקידם. בראיונות עם המורים, בתצפיות שנערכו בכיתותיהם ובהתבסס על ספרות המחקר בנושא נמצאו ארבע אסטרטגיות הוראה מובילות. האסטרטגיות הללו דורגו בסדר עולה, החל ברמת חשיבה קונקרטית וכלה ברמת חשיבה מופשטת: המחשה, פתרון בעיות, למידת חקר ולמידה רפלקטיבית. נוסף על כך זוהו ארבעה תפקידים של מורים: הנחיית פעילות לימודית, הנעת תהליכי חשיבה, שותפות בלמידה וגילוי חדשנות ביישום שיטות הוראה וטכנולוגיות מתקדמות. במסגרת המחקר פותחה מטריצה המאתרת התאמה בין תפקידי המורים לבין אסטרטגיות ההוראה אשר הם נוקטים, ונמצא כי אפשר להקביל זאת למודל Apple Classrooms of Tomorrow- ACOT להטמעת טכנולוגיות חדשות. בעזרת המטריצה מורים יכולים לזהות את שלב ההטמעה שהם נמצאים בו, להבין את נקודות החוזק והחולשה שלהם ולסייע בכך לקידום הוראה ולמידה בגישה ההבנייתית. (מתוך המאמר).
Translated title of the contribution | The role perception and teaching strategies of teachers who include advanced technologies in their lessons |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 193-218 |
Number of pages | 26 |
Journal | דפים |
Volume | 54 |
State | Published - 2012 |
IHP Publications
- ihp
- Computer-assisted instruction
- Information technology
- Learning
- Occupational prestige
- Science -- Study and teaching
- Teachers
- Teaching -- Aids and devices
- Teaching -- Methods