Abstract
המחקר המדווח במאמר בחן (1) את הקשר בין בריונות וקורבנות; (2) את גודלה של קבוצת האלימים שהם גם קורבנות (קבוצה בסיכון מיוחד); (3) את ההבדלים בקשר אלימות-קורבנות לפי מין, השלב בחינוך (חטיבות ביניים לעומת חטיבות עליונות) ומוצא אתני (יהודים לעומת ערבים). כמו כן נבחנו ההבדלים בין התלמידים על פי אופן מעורבותם במעשי בריונות (בריונים בלבד, קורבנות בלבד, בריונים-קורבנות, ולא מעורבים במעשי אלימות), כיצד הם תופסים את אקלים בית הספר, ואיך הדבר משפיע על העדרויות התלמידים מבית הספר בשל פחד. הבדיקות נערכו על פי המדד לבריונות - הצקות או הטרדות, ועל פי הגדרת בריונות: שימוש לרעה בכוח באופן שיטתי, חוזר ונשנה ומכוון. המדגם התבסס על קובצי נתונים של משרד החינוך לשנת תשס"א, וכלל 13,262 תלמידי כיתות ז'-י"א מבתי ספר ברחבי הארץ. מן המחקר עלה כי ההסתברות להיות קורבן גבוהה יותר בקרב תלמידים המפעילים בריונות כלפי אחרים. בקרב תלמידי החטיבות העליונות ובקרב תלמידים ממוצא ערבי יש נטייה חזקה יותר לחיבור בין קורבן ובריון, אולם לא נמצאו הבדלים בין בנים ובנות בעוצמת הקשר בין בריונות וקורבנות. עוד נמצא כי תלמידים המעורבים באלימות בדפוס המשלב בריונות וקורבנות מדווחים על חוסר ביטחון גדול, על יותר העדרויות מבית הספר בשל פחד, ועל תמיכת מורים מעטה לעומת שאר התלמידים. (מתוך המאמר) שיטת המחקר: סקר בעזרת שאלון אנונימי למילוי עצמי.
Translated title of the contribution | The relationships between victimization and perpetration of school violence |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 225-253 |
Number of pages | 29 |
Journal | חברה ורווחה: רבעון לעבודה סוציאלית |
Volume | 31 |
Issue number | 2 |
State | Published - 2011 |
Externally published | Yes |
IHP Publications
- ihp
- High school students
- Junior high school students
- School environment
- School violence
- Victims of crimes