תופעת החוסן הארגוני בבתי ספר: מחקר איכותני

Translated title of the contribution: The phenomenon of organizational resilience in schools: A qualitative study

אורית שני, אנית סומך

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מטרת המחקר: בעידן שבו מערכת החינוך נדרשת להתאים עצמה לסביבה משתנה ומורכבת, הספרות המחקרית וקובעי מדיניות מפנים את תשומת הלב לחשיבותו של חוסן ארגוני ולחסר במחקר על אודותיו, בארגונים ככלל ובמערכת החינוך בפרט. תמונת מצב זו הייתה גורם מניע לעריכת המחקר הנוכחי, שמטרתו לבחון את מהותו ואת משמעותו של חוסן ארגוני בהקשר הבית ספרי ואת הגורמים המקדמים אותו. שיטה: הנתונים נאספו בעזרת ראיונות עומק חצי מובנים עם 16 אנשי חינוך: מנהלי בתי ספר, יועצות חינוכיות ומורות. ממצאים: המושג חוסן ארגוני הוגדר על ידי המרואיינים "יכולת התמודדות קולקטיבית" ו"מסוגלות קולקטיבית" במצבים הדורשים התמודדות, תוך עמידות וצמיחה ברמה הארגונית. נמצאו תמות הנוגעות לגורמים המקדמים חוסן ארגוני בית ספרי, אשר אוגדו לשלוש קבוצות בהתאם למאפיינים העיקריים: מאפיינים מבניים, אקלים ארגוני ומאפייני המנהל. השלכות: מבחינה תיאורטית המחקר תורם לידע הנצבר בתחום החוסן הארגוני. מבחינה יישומית הוא מסב את תשומת הלב לחשיבות בניית חוסן בית ספרי, במטרה שיקדם את יכולת ההתמודדות הארגונית עם אירועים, הן בחיי היומיום והן במצבי משבר. ממצאי המחקר מספקים כיוונים אפשריים לקובעי המדיניות במערכת החינוך, אשר עשויים לקדם חוסן בית ספרי. (מתוך המאמר)
Translated title of the contributionThe phenomenon of organizational resilience in schools: A qualitative study
Original languageHebrew
Pages (from-to)259-292
Number of pages34
Journalעיונים במינהל ובארגון החינוך
Volume35
StatePublished - 2017

IHP Publications

  • ihp
  • Adjustment (Psychology)
  • Corporate culture
  • Crisis management
  • Psychology, Industrial
  • School principals
  • Schools

Cite this