Abstract
[מטרות המחקר הנוכחי היו לבדוק את אופי ורמת ההיכרות והשימוש בכלי אבחון בריפוי בעיסוק בתחום הילדים. כמו כן עסק מחקר זה בבירור עמדות המרפאים בעיסוק בדבר לשימוש בכלי אבחון סטנדרטיים. נמצא כי מבין 94 המרפאים בעיסוק שענו על השאלון 20% ויותר מכירים 12 כלי אבחון ומרבים להשתמש ב-5 כלי אבחון. בתחום אבחונים של תפקודי ידיים נמצאו היכרות ושימוש מועטים בכלי אבחון סטנדרטיים. עמדות המרפאים בעיסוק המשתתפים במחקר הן כי לשימוש באבחונים סטנדרטים ולשימוש בכלי אבחון לא סטנדרטיים חשיבות שווה בתהליך ההערכה. כמו כן ניכר פער בין הבנת החשיבות של כלי אבחון סטנדרטיים כאמצעי הכרחי להערכת תפקוד המטופל בריפוי בעיסוק לבין עמדת המרפאים בעיסוק בעניין הסתמכותם על אבחונים סטנדרטיים בתהליך ההערכה. תוצאות מחקר זה ברובן מאוששות ממצאים דומים ממחקרים בעולם. The purpose of the present study was to investigate the nature and use of assessment tools in pediatric occupational therapy in Israel. The study included a survey of Occupational Therapists' (OTs') attitudes towards the use of standardized tests. Ninety-four OTs responded to a mailed questionnaire. Survey findings show that OTs were familiar with 12 assessment tools and used 5 of them frequently. In the area of hand-skill assessments, OTs reported only a minimal familiarity or use of standardized assessment tools. Respondents also rated the use of standardized assessment tools and non-standardized assessment at a similar level of importance in assessment. Moreover, findings provide evidence of an attitudinal disparity between the perceived importance of standardized assessment tools compared to practical reliance on these tools. The results of this survey corroborate findings from other studies around the world. Recommendations for further research are elaborated.]
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | H73-H93 |
Journal | IJOT: The Israeli Journal of Occupational Therapy |
Volume | 13 |
Issue number | 2 |
State | Published - 1 Jun 2004 |