Abstract
המחקר הנוכחי בחן את ההשלכות של הטמעת החדשנות על האפקטיביות הבית ספרית, בבתי ספר ניסויים (המתמקדים בפיתוח וביישום חדשנות חנוכית) לאחר תום חמש שנות ההטמעה. בהתבסס על גישת שימור המשאבים (Hobfoll, 1989) ועל ספרות מתחום השינוי הארגוני (Fullan, 2007; Hargreaves & Fullan, 2012; Lewin, 1951) בחנו את ההשלכות של הטמעת חדשנות ברמת בית הספר (חדשנות ארגונית והתנהגות אזרחית ארגונית) וברמת הצוות (דחק, לכידות חברתית, קונפליקט רגשי), וביצענו השוואה בין שלוש קבוצות בתי ספר (N=75): ב-27 מהם הסתיימה ההטמעה (לאחר חמש שנים), 25 מהם מצויים בתהליך (עד השנה החמישית) ו-23 בתי ספר לא משתתפים בהטמעה (קבוצת ביקורת). נתונים נאספו ממורים וממנהלים כדי להימנע מהטיות הנובעות ממקור אחד. ניתוחי MANOVA מציעים כי סוג בית הספר מנבא אפקטיבית בית ספרית. בשתי קבוצות בתי הספר מטמיעי החדשנות, בהשוואה לקבוצת הביקורת, נמצאו רמות גבוהות יותר של חדשנות ארגונית ולכידות חברתית ורמות נמוכות יותר של קונפליקט רגשי ושל דחק. לא נמצאו הבדלים בהתנהגות האזרחית הארגונית בין שלוש הקבוצות. הממצאים מציעים כי תהליך מובנה של פיתוח חדשנות ושל יישומה לא רק תורם לקידום תוצרי חדשנות בית ספריים לאורך זמן, אלא אף משפר את התפקוד הבית ספרי ככלל. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | The day after: The consequences of an assimilation of innovation in experimental schools |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 123-156 |
Number of pages | 34 |
Journal | עיונים במינהל ובארגון החינוך |
Volume | 35 |
State | Published - 2017 |
IHP Publications
- ihp
- Education -- Experimental methods
- Job stress
- Open plan schools
- Organizational change
- Quarreling
- Schools
- Teachers
- Technological innovations