"היום שאחרי": ההשלכות הארגוניות של הטמעת חדשנות בבתי ספר ניסויים

Translated title of the contribution: The day after: The consequences of an assimilation of innovation in experimental schools

סמדר גלעד, אנית סומך

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

המחקר הנוכחי בחן את ההשלכות של הטמעת החדשנות על האפקטיביות הבית ספרית, בבתי ספר ניסויים (המתמקדים בפיתוח וביישום חדשנות חנוכית) לאחר תום חמש שנות ההטמעה. בהתבסס על גישת שימור המשאבים (Hobfoll, 1989) ועל ספרות מתחום השינוי הארגוני (Fullan, 2007; Hargreaves & Fullan, 2012; Lewin, 1951) בחנו את ההשלכות של הטמעת חדשנות ברמת בית הספר (חדשנות ארגונית והתנהגות אזרחית ארגונית) וברמת הצוות (דחק, לכידות חברתית, קונפליקט רגשי), וביצענו השוואה בין שלוש קבוצות בתי ספר (N=75): ב-27 מהם הסתיימה ההטמעה (לאחר חמש שנים), 25 מהם מצויים בתהליך (עד השנה החמישית) ו-23 בתי ספר לא משתתפים בהטמעה (קבוצת ביקורת). נתונים נאספו ממורים וממנהלים כדי להימנע מהטיות הנובעות ממקור אחד. ניתוחי MANOVA מציעים כי סוג בית הספר מנבא אפקטיבית בית ספרית. בשתי קבוצות בתי הספר מטמיעי החדשנות, בהשוואה לקבוצת הביקורת, נמצאו רמות גבוהות יותר של חדשנות ארגונית ולכידות חברתית ורמות נמוכות יותר של קונפליקט רגשי ושל דחק. לא נמצאו הבדלים בהתנהגות האזרחית הארגונית בין שלוש הקבוצות. הממצאים מציעים כי תהליך מובנה של פיתוח חדשנות ושל יישומה לא רק תורם לקידום תוצרי חדשנות בית ספריים לאורך זמן, אלא אף משפר את התפקוד הבית ספרי ככלל. (מתוך המאמר)
Translated title of the contributionThe day after: The consequences of an assimilation of innovation in experimental schools
Original languageHebrew
Pages (from-to)123-156
Number of pages34
Journalעיונים במינהל ובארגון החינוך
Volume35
StatePublished - 2017

IHP Publications

  • ihp
  • Education -- Experimental methods
  • Job stress
  • Open plan schools
  • Organizational change
  • Quarreling
  • Schools
  • Teachers
  • Technological innovations

Cite this