Abstract
מטרת המחקר המדווח במאמר היתה לחקור את תרומתן של יכולות שפה פונולוגיות ולא פונולוגיות, קרי סמנטיות, מורפולוגיות ותחביריות לדיוק בקריאת מילים ולשטף קריאה של טקסטים מנוקדים ולא מנוקדים. 48 ילדים דוברי עברית הלומדים בכיתה ה' ביצעו מבחני קריאה, שפה וזיכרון. תוצאות מבחני רגרסיה הראו שליכולות השפה הכלליות תרומה משמעותית לדיוק בקריאת מילים רגילות ולשטף הקריאה אך לא לקריאת מילות תפל. המנבא הבולט ביותר לשטף קריאה של טקסטים מנוקדים ולא מנוקדים היה המדד המורפולוגי, בעוד שהמדדים הסמנטי והתחבירי תרמו רק לשטף בקריאה של הטקטסטים הלא מנוקדים. המודעות הפונולוגית תרמה לשונות בדיוק בקריאת מילים אך לא לשונות בשטף הקריאה. הדיון האיר כיצד מחקר של מערכות אורתוגרפיות שונות יכול להעמיק את הידע שלנו לגבי תפקידן של יכולות השפה בקריאה. בנוסף התוצאות מדגישות את החשיבות שיש לשימוש במדדי קריאה שונים (דיוק ושטף קריאה של מילות תפל, מילים רגילות וטקסטים), כאשר רוצים לנתח את הקשרים בין יכולות שפה וקריאה. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | The Contribution of Language Skills to Reading Accuracy and Fluency |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 89-101 |
Number of pages | 13 |
Journal | דש: דיבור שפה ושמיעה |
Volume | 29 |
State | Published - 2010 |
IHP Publications
- ihp
- Hebrew language
- Hebrew language -- Words
- Language acquisition
- Reading