Abstract
מורים נדרשים להתפתחות מקצועית מתמשכת, אך לרוב זו אינה מתבטאת בשינויים פדגוגיים עמוקים. שני גורמים המגבילים את ההתפתחות המקצועית של המורים הינם בדידות המורה והאופי של השתלמויות המורים המסורתיות המנותקות מהעבודה השוטפת של המורים. המחקר הנוכחי הוא צעד ראשון לגיבוש מודל התערבות בית ספרי אלטרנטיבי להובלת שינויים עמוקים לעבר פדגוגיה סוציו-קונסטרוקטיביסטית מוגברת טכנולוגיה. במחקר חלוץ זה עוצבה, הופעלה ונחקרה השתלמות מורים בית ספרית, שמטרתה לחולל שינוי תרבותי להגברת השיתופיות בין מורים בצוות מקצועי אורגני, בתמיכה של כלים טכנולוגיים. במסגרת ההשתלמות, צוות מורים לאזרחות בבית ספר תיכון השתתף באופן פעיל בתהליך בנייתו כקהילת למידה מוגברת טכנולוגיה, סביב מטרות שנוסחו על ידי חברי הקהילה ונגזרו מצרכיהם השוטפים. התקווה היא שבטווח הארוך מורים יאמצו פדגוגיה סוציו-קונסטרוקטיביסיטית מוגברת טכנולוגיה בהוראתם, בהתבסס על התנסותם האישית בתור משתתפים בקהילת הלמידה, ובעזרתה. המחקר האיכותני ששילב שאלונים, תצפיות וראיונות, בחן כיצד התפתחה השיתופיות בין המורים במהלך ההשתלמות, ועד חמישה חודשים לאחר סיומה. נמצא שהשיתופיות בצוות התרחבה ונוצרה תרבות של שיתוף מידע תדיר בערוץ וירטואלי פתוח. שיתוף מידע זה שימש כמייצר שיח, שהמשיך במפגשים פנים אל פנים והתפתח לכדי בניה שיתופית של ידע. יש לבחון מודל זה בהשתלמויות ארוכות יותר, ולבדוק האם עבודה מתמשכת במסגרת של קהילת למידה מוגברת טכנולוגיה עשויה להוביל לשינוי פדגוגי ארוך טווח. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | Technology-Enhanced Teacher Learning Community |
---|---|
Original language | Hebrew |
Title of host publication | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי |
Subtitle of host publication | כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ) |
Place of Publication | רעננה |
Publisher | האוניברסיטה הפתוחה |
Pages | 10 (שבט תשע"ה, פברואר 2015), ע107-ע112 |
State | Published - 2015 |
IHP Publications
- ihp
- Teachers
- Teachers -- In-service training
- Team learning approach in education