Abstract
במאמר זה נתמקד בשני יצוגים טקסטואלים תוצרי פרשת בית הספר בעמנואל. אחד - כרוז של האדמו"ר מסלונים, ואחד - מכתב לבית המשפט העליון שנכתב בידי אם שבתה התחנכה בבית הספר. קריאה סמיוטית-השוואתית של שני הייצוגים חושפת כמה מאפיינים מעוררי עניין: הקהל שאליו פונה האדמו"ר מוגדר מראש באמצעות בחירה במדיום וברטוריקה המבטיחים קריאה הגמונית, התואמת את הקוד המקובל בקהילתו הפרשנית. מכתבה של האם מכוון מלכתחילה לקהל חיצוני, ולפיכך הכותבת אינה יכולה לצפות לקריאה הגמונית. עם זאת, ניכרות בטקסט בחירות לשוניות המסמנות קונפורמיות קהילתית. התוצאה היא ניסיון נדיר לפריצת גבולות קהילתיים לצד רצון לפעול מתוך הקהילה. לאור החסמים שבדרך כלל מונעים מנשים לקרא תגר על מקורות הסמכות בקהילה החרדית, המכתב מייצד ניסיון נשי של התנגדות למהלכים של הדרה ומבקש מבית משפט חילוני סיוע בהשגת נראות והשפעה ממחישה את האפשרות להסתייע במשפט על מנת לקדם את החתירה לשוויון. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | Religion, gender and law in the Immanuel case: Words, voices and interpretations |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 205-221 |
Number of pages | 17 |
Journal | עיונים בשפה וחברה |
Volume | 5 |
Issue number | 1-2 |
State | Published - 2012 |
IHP Publications
- ihp
- Immanu'el (West Bank)
- Israel -- Bet ha-mishpat ha-elyon
- Reading comprehension
- Rhetoric
- Schools
- Social isolation
- Sociolinguistics