Abstract
מטרת המחקר הנוכחי היתה לבחון פרופילים בהבנת הנקרא של תלמידי כיתה ז' הלומדים בקנדה וששפתם הראשונה (שפת האם שלהם) היא אנגלית. לשם כך נבחנו תפקודים קוגניטיביים ולשוניים המשפיעים על תהליך הבנת הנקרא בקרב דוברי אנגלית כשפה ראשונה בקנדה. ראשית, נבדק אם אפשר לסווג תלמידים בכיתה ז' לשלוש קבוצות שונות על סמך יכולת הבנת הנקרא וקריאת מילים בודדות. נבנחנה חלוקה לשלוש קבוצות: 1. תלמידים עם קשיים בהבנת הנקרא בהיעדר קשיי פענוח ברמת המילה ("מתקשים בהבנה"). 2. תלמידים עם קשיי פענוח וקשיים בהבנת הנקרא ("מתקשים בפענוח והבנה"). 3. תלמידים עם יכולת פענוח ויכולת הבנת הנקרא תקינה ("מבינים תקינים"). כמו כן, הוערכו תפקודים כמו פענוח, שטף קריאה, מודעות פונולוגית, זיכרון עבודה ומודעות מורפולוגית ולשונית. הממצאים מעידים על קיומן של שלוש קבוצות שונות ביכולת הבנת הנקראבקרב תלמידים בכיתה ז'. כ-%10 מהלומדים בכיתה ז' סווגו כ"מבינים מתקשים" והציגו קשיים ניכרים ביכולת הבנת הנקרא ללא קשיים בפענוח. נוסף על כך, הממצאים מצביעים כי "מבינים תקינים" ביצעו את כל המטלות הקוגניטיביות והלשוניות בצורה טובה יותר מאשר "המבינים המתקשים", ממצא המעיד על המורכבות של תהליך הבנת הנקרא. "המבינים המתקשים" אף הציגו ביצוע נמוך בצורה מובהקת מ"המבינים התקינים" במטלת הבנת הנקרא ניסויית אשר נשענת פחות על אוצר מילים וידע קודם. ממצא זה מעיד על כך שקשייהם אינם רק בתחום השפתי אלא ברמות גבוהות יותר של תהליכי הבנת הנקרא. למחקר זה השלכות בתחום המיפוי, האבחון וההתערבות בקרב תלמידים בעלי קשיים בהבנת הנקרא. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | Reading comprehension skill: Profiles of grade 6 readers in Canada |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 153-184 |
Number of pages | 30 |
Journal | אוריינות ושפה |
Volume | 5 |
State | Published - 2015 |
IHP Publications
- ihp
- Education -- Canada
- Literacy
- Reading
- Reading comprehension
- Reading disability
- School children