על הדרכה דינמית בדגש בין-סובייקטיבי

Translated title of the contribution: On psychodynamic supervision with an inter-subjective emphasis

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

הרחבת התיאוריה על הדרכה פסיכואנליטית והעשרתה אינה מקבילה לזו של התיאוריה על הטיפול הפסיכואנליטי. ההדרכה הפסיכודינמית נשארה במשך השנים באופן בסיסי עם אותו מבנה, בו-בזמן שהתיאוריה הפסיכואנליטית הופכת להיות יותר בין-אישית, גמישה, פתוחה, פלורליסטית ונתונה יותר לביקורת ושינוי. כך, שינויים בתפיסת המציאות של הטיפול מביאים בתיאוריה הפסיכואנליטית לראות באינטראקציה הטיפולית מפגש בין שתי סובייקטיביות. את מקום התפיסה המסורתית, בה כל עיוותי המציאות היו מנת חלקו של המטופל, שחווה את ההעברה, תופסת כיום ההבנה שגם למטפל יש עיוותים בתפיסת המציאות. זאת הסיבה, שהמאמר הנוכחי מבקר את הניסיונות, בהדרכה, לשחזר את המציאות הטיפולית ההיסטורית, וגם להבין אותה טוב יותר על-ידי 'גילויים' של אמת טיפולית חבויה. התיזה העיקרית של המאמר לוקחת את מודל הטיפול של וולף כאנלוגיה להדרכה, ומציעה ליצור בה בראש ובראשונה אוירה של קבלה, עם נוכחות מלווה בלבד של המדריך, על מנת למודרכים לגלות את עצמם כמטפלים. המאמר מציע להעניק תשומת לב מיוחדת לבירור כשלונות אמפטיים של מדריכים לזהות צרכי מודרכים ולענות עליהם, על מנת לארגן מחדש את החוויה ההדרכתית, לעבד אותה ולהשיב למקומם את האיזון הרגשי והיכולת לעבוד ולהתקדם בהדרכה.
Translated title of the contributionOn psychodynamic supervision with an inter-subjective emphasis
Original languageHebrew
Pages (from-to)115-121
Number of pages7
Journalשיחות: כתב-עת ישראלי לפסיכותרפיה
Volume10
Issue number2
StatePublished - 1996

IHP Publications

  • ihp
  • הדרכה פסיכואנליטית

Cite this