Abstract
בחינות הבגרות בכלל ובגאוגרפיה בפרט מלוות את מערכת החינוך במדינת ישראל מיום ייסודה. מדי כמה שנים מתעורר שיח ציבורי ומקצועי בדבר נחיצותן ומשמעותן של בחינות אלו, אלא ששיח זה לא היה מלווה בבחינה תכנית מעמיקה של נושאי הבחינה, תוכנן של השאלות ואיכותן. מאמר זה מבקש לעורר את השיח בנושא בהתייחס לבחינות הבגרות בגאוגרפיה מהשנים 2006 ‑ 2012. במרכזו של המאמר עומדת הדגמה של ניתוח איכותני (על פי מדדים של רמות חשיבה) של פרק בשאלות הבגרות במטרה להציג שיטת חקירה חלופית אפשרית. כהשלמה לדיון המתודולוגי מוצגות במאמר מסקנות לגבי איכותן של השאלות והאופן שבו הן מזמנות לתלמידים התמודדות עם אתגרי הלימוד של תחומי הדעת השונים בגאוגרפיה. בחינות הבגרות בגאוגרפיה עברו שינויים במרוצת השנים בהתאמה לשינויים בתכניות הלימודים ולשינויים פדגוגיים נוספים. במאמר זה מתקיים דיון על מידת השינוי ועוצמתו. כאמור, אין במאמר להעיד על כל בחינות הבגרות בגאוגרפיה ומטרתו להצביע על החשיבות של בחינה איכותנית של הבחינות, בחינה שראוי לקדמה במסגרת פעילות ההוראה והפיקוח ובמטרה לקדם את המקצוע במערכת החינוך. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | Lessons Gleaned from Matriculation Examinations in Geography (2006 – 2012): A Qualitative Discussion |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 127-143 |
Number of pages | 17 |
Journal | אופקים בגאוגרפיה |
Volume | 87 |
State | Published - 2015 |
Keywords
- מדידה והערכה בחינוך
- טיפוח החשיבה
- שינוי חינוכי
- חינוך גבוה -- היסטוריה
- מחקר איכותני
- תוכניות לימודים -- גיאוגרפיה
- בחינות בגרות -- גיאוגרפיה
- Geography -- Study and teaching
- Qualitative research
- Education, Higher -- History
- Educational change
- Thought and thinking
- Educational tests and measurements