כיצד חווים הורים עם תסמינים של הפרעת קשב וריכוז את תהליך ההתערבות בגישת ‏Parental Occupational Executive Training (POET)‎ - רשמים ראשוניים

Translated title of the contribution: How do Parents with Symptoms of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) experience the Parental Occupational Executive Training (POET) intervention process ,Initial Impressions

ענת אבירן, כרמית פריש, סוזנה ברמן, שרה רוזנבלום

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

רקע: החיים במשפחות שיש בהן ילד עם תסמיני הפרעת קשב כרוכים במתח יום-יומי ומלווים בקשיים בניהול שגרות היום. גישת POET מיושמת באמצעות הדרכת הורים, ופותחה כדי לספק להורים כלים להתמודדות עם קשיים אלו בקרב ילדים צעירים. מטרת המחקר: לחקור את תפיסת ההורים המתמודדים בעצמם עם תסמיני הפרעת קשב על אודות אופן תפקודם ותפקודו של ילדם, והשפעת התסמינים שלהם על יכולתם ליישם עם ילדיהם את תוכנית ההתערבות POET. שיטה: מחקר זה נערך במודל מסוג mixed-methods, אך במאמר זה ידווחו הממצאים האיכותניים בלבד. במחקר השתתפו 35 זוגות הורים לילדים בני 4–7 שנים, שטופלו בגישת POET במסגרת מחקר האֵם על ישימות הגישה ויעילותה. לאחר 2–10 חודשים מסיום מחקר האם נעשתה פנייה חוזרת למשפחות שדיווחו על תסמיני הפרעת קשב אצל אחד ההורים לפחות. הורים שתסמיני הפרעת הקשב שלהם אוששו, התבקשו לענות על שתי שאלות פתוחות שנוסחו בהתאם לעקרונות המחקר האיכותני. הראיונות נותחו לקטגוריות תוכן, וזוהו תמות מרכזיות. ממצאים: זוהו שלוש תמות מרכזיות. בשתי התמות הראשונות באו לידי ביטוי האתגרים שהיו להורים ביישום גישת POET. בתמה הראשונה תוארו מאפיינים שונים של ההורים כגון זיכרונות העבר, חסכים בתפקודים ניהוליים בהווה וההזדהות עם הילד. התמה השנייה מתארת את הקושי של ההורים ליישם את עקרונות התוכנית, בשל השוני של מה שנדרש מהם מן ההתנהלות היום-יומית המוכרת להם. התמה השלישית מתארת את מאפייני התוכנית, כלומר המובנות, ההדרגתיות והתמיכה הרגשית, שסייעו להורים ליישם את התוכנית בסביבה הביתית. מסקנות: ההורים עם תסמיני הפרעת קשב וריכוז תיארו את תחושותיהם, כיצד סייעו המאפיינים הייחודיים של תוכנית גישת POET להצליח ביישומה ולשפר את תפקוד ילדם, למרות האתגרים שחוו בתהליך. (מתוך המאמר)
Translated title of the contributionHow do Parents with Symptoms of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) experience the Parental Occupational Executive Training (POET) intervention process ,Initial Impressions
Original languageHebrew
Pages (from-to)221-234
Number of pages14
Journalכתב-עת ישראלי לריפוי בעיסוק
Volume26
Issue number3
StatePublished - 2017

IHP Publications

  • ihp
  • Attention-deficit-disordered children
  • Attention-deficit-disordered youth
  • Emotions -- Psychological aspects
  • Executive functions (Neuropsychology)
  • Parenting
  • People with disabilities -- Family relationships
  • Self-control -- Psychological aspects

Cite this