Abstract
הבנת התופעות האסטרונומיות כרוכה ביישום יכולות מרחביות. במסגרת מחקר זה פיתחנו מבנית מתוקשבת שמטרתה לעזור לתלמידי חטיבת ביניים לרכוש את התפיסה המרחבית הדרושה להבנת תופעת מופעי הירח. הלמידה עם המבנית מתבצעת בדרך החקר, בה התלמידים נעזרים בשימוש במודל פיזי המציג את מופעי הירח מנקודת מבט פנימית (גיאוצנטרית) ובמודל ממוחשב הממחיש את המערכת שמש - כדור הארץ - ירח מנקודת מבט חיצונית (מבט מהחלל). הפעלנו את המבנית עם שלוש כיתות ז'-ח' ועם זוגות בודדים של תלמידים מתנדבים. בעזרת כלים כמותיים ואיכותניים בחנו את התהליך בו התלמידים מפתחים את היכולות המרחביות הכלליות ואת התפיסה המרחבית הספציפית של מופעי הירח כתוצאה מאינטראקציה עם המבנית שפיתחנו. מבחני T מראים שהתלמידים שיפרו את ההבנה שלהם את הקשר בין מבט פנימי למבט חיצוני ואת היכולת המרחבית הכללית שלהם של מעבר בין מערכות ייחוס. ניתוח איכותני של תהליך הלמידה מראה שבשלב ראשון התלמידים רוכשים הבנה של המבט הגיאוצנטרי בלבד בעזרת השימוש במודל הפיזי. לאחר-מכן הם רוכשים הבנה של הקשר בין שני המבטים בעזרת שילוב העבודה עם המודל הממוחשב והמודל הפיזי, כאשר הדיאלוג עם לומדים אחרים ועם המורה וההנחיות התומכות הם קריטיים לתמיכה בתהליך זה. תהליך הלמידה שמתואר בעבודה זו מאפשר ללמוד על היתרונות והמגבלות של למידה בעזרת מודל ממוחשב ועל האופן שבו ניתן לעזור לתלמידים לפתח יכולות מרחביות שדרושות בתחומים רבים. (מתוך המאמר).
Translated title of the contribution | Developing spatial abilities by integrating Information Communication Technologies (ICT) with simple physical means |
---|---|
Original language | Hebrew |
Title of host publication | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ) |
Editors | D. Chen, G. Kurtz |
Place of Publication | אור יהודה |
Publisher | האוניברסיטה הפתוחה ושה"ם |
Pages | 54-63 |
Number of pages | 10 |
State | Published - 2009 |
IHP Publications
- ihp
- Astronomy -- Study and teaching
- Education -- Data processing
- Moon
- School children
- Space perception
- Teaching -- Aids and devices