Abstract
המחברות מתמקדות בהוראת רפלקטיביות מתוך שימוש במגוון אסטרטגיות כמו למשל יצירת גירויים המזמנים התייחסות, שיתוף קבוצת השווים וניהול יומנים. המאמר פותח בחלק תאורטי הכולל את הגדרת המושג רפלקטיביות ודיון בחשיבותו ובמקומו במחקר איכותני, ובהמשכו מתוארים קווים מנחים להוראת הרפלקטיביות והאימון בהפעלתה ובחווייתה בשילוב דוגמאות מהוראת הנושא. המאמר מבוסס על התפיסה שרפלקטיביות היא תכונת מפתח עיקרית, שהיא חלק בלתי נפרד מהוראת המחקר האיכותני. הסטודנטים, וכן החוקרים, הם בבחינת משתתפים פעילים ומעורבים בתהליך המחקר לכל אורכו ועוסקים דרך קבע בהתבוננות רפלקטיבית על התופעה הנלמדת או הנחקרת. לכן, כשם שמומלץ להשתמש בהתבוננות רפלקטיבית בצמתים מרכזיים של תכנון המחקר וביצועו, חשוב לבצע פעילות דומה בתהליך הוראת המחקר האיכותני. בהתאם המחברות מציעות דרכים להתבוננות רפלקטיבית של הסטודנט החוקר בכמה צמתים מרכזיים מתוך התייחסות לארבעה ממדים שהסטודנטים/חוקרים מביאים עמם למחקר: א. הרקע האישי והמקצועי; ב. הנחות ודעות קדומות; ג. היחס לנושא המחקר ולתכניו; ו-ד. השפעת התנהגותם של הסטודנטים-חוקרים על תהליך המחקר.
Translated title of the contribution | Between understanding and insight: Teaching reflexivity in qualitative research |
---|---|
Original language | Hebrew |
Title of host publication | הוראת מחקר איכותני: אתגרים, עקרונות, יישום (קובץ) |
Editors | אורית חזן, ליאורה נוטוב, קרן גליקליך |
Publisher | מכון מופ"ת |
Pages | 209-241 |
Number of pages | 33 |
ISBN (Print) | 9789655300819 |
State | Published - 2013 |
IHP Publications
- ihp
- Critical thinking
- Qualitative research
- Research -- Methodology -- Study and teaching