בין הבנה לתובנה: הוראת רפלקטיביות במחקר איכותני

Translated title of the contribution: Between understanding and insight: Teaching reflexivity in qualitative research

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

המחברות מתמקדות בהוראת רפלקטיביות מתוך שימוש במגוון אסטרטגיות כמו למשל יצירת גירויים המזמנים התייחסות, שיתוף קבוצת השווים וניהול יומנים. המאמר פותח בחלק תאורטי הכולל את הגדרת המושג רפלקטיביות ודיון בחשיבותו ובמקומו במחקר איכותני, ובהמשכו מתוארים קווים מנחים להוראת הרפלקטיביות והאימון בהפעלתה ובחווייתה בשילוב דוגמאות מהוראת הנושא. המאמר מבוסס על התפיסה שרפלקטיביות היא תכונת מפתח עיקרית, שהיא חלק בלתי נפרד מהוראת המחקר האיכותני. הסטודנטים, וכן החוקרים, הם בבחינת משתתפים פעילים ומעורבים בתהליך המחקר לכל אורכו ועוסקים דרך קבע בהתבוננות רפלקטיבית על התופעה הנלמדת או הנחקרת. לכן, כשם שמומלץ להשתמש בהתבוננות רפלקטיבית בצמתים מרכזיים של תכנון המחקר וביצועו, חשוב לבצע פעילות דומה בתהליך הוראת המחקר האיכותני. בהתאם המחברות מציעות דרכים להתבוננות רפלקטיבית של הסטודנט החוקר בכמה צמתים מרכזיים מתוך התייחסות לארבעה ממדים שהסטודנטים/חוקרים מביאים עמם למחקר: א. הרקע האישי והמקצועי; ב. הנחות ודעות קדומות; ג. היחס לנושא המחקר ולתכניו; ו-ד. השפעת התנהגותם של הסטודנטים-חוקרים על תהליך המחקר.
Translated title of the contributionBetween understanding and insight: Teaching reflexivity in qualitative research
Original languageHebrew
Title of host publicationהוראת מחקר איכותני: אתגרים, עקרונות, יישום (קובץ)
Editorsאורית חזן, ליאורה נוטוב, קרן גליקליך
Publisherמכון מופ"ת
Pages209-241
Number of pages33
ISBN (Print)9789655300819
StatePublished - 2013

IHP Publications

  • ihp
  • Critical thinking
  • Qualitative research
  • Research -- Methodology -- Study and teaching

Cite this