טיפול באמצעות אמנות במערכת החינוך במדינת ישראל - תמונת מצב

Translated title of the contribution: Art Therapy in the Israeli Education System – An Update

דפנה רגב, שרון שניר, מייסא אלקרא, אירית בליטי, ענת גרין-אורלוביץ', הדיל דאוד, דבי מלזק, דליה מקל, עביר סלמה, היבא עבד-אלקאדר, ורד קינן

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

בשנים 2013-2015 ערכנו סדרה של תשעה מחקרים, שכללו 131 ראיונות והתמקדו בתפיסותיהן של נשות מקצוע שונות: מטפלות באמצעות אמנות, מדריכות, יועצות, מחנכות או מנהלות בחברה הערבית והיהודית במערכת החינוך בנוגע למצבו ולמעמדו של הטיפול באמצעות אמנות חזותית בתוך מערכת החינוך. המחקר הנוכחי מציג מטה-אנליזה איכותנית (Qualitative Meta-Analysis‏), שנערכה על מחקרים אלו, אשר מטרותיה היו הן לתת תמונה מקיפה ורחבה של תמונת המצב העכשווית בנוגע לסוגיית שילובו של הטיפול באמצעות אמנות במערכת החינוך בישראל, והן להגדיר איזורי קונפליקט בנוגע לשילוב זה, הניכרים מתוך המפגש בין נקודות המבט השונות, בעיקר בין נקודת המבט הטיפולית, לבין זו החינוכית. הממצאים מציגים ארבעה תחומים מרכזיים: בתחום הראשון מפורטים היתרונות שציינו משתתפות בקבוצות המחקר השונות בנוגע לשילוב הטיפול באמצעות אמנות במערכת החינוך. בתחום השני מפורטים החסרונות בשילוב הטיפול באמצעות אמנות במערכת החינוך. בתחום השלישי מפורטות ההמלצות להמשך כפי שהוגדרו על ידי משתתפות המחקר ואילו בתחום הרביעי מוגדרים אזורי קונפליקט אשר מציגים עמדות שונות, לעיתים מנוגדות זו לזו שהועלו על ידי קבוצות שונות בתוך המחקר. הדיון עוסק בממצאי המחקר לאור החוברת "קווים מנחים לעבודת עובדי הוראה ממקצועות הבריאות" שיצאה לפני מספר שנים במשרד החינוך (משרד החינוך, 2015). (מתוך המאמר)
Translated title of the contributionArt Therapy in the Israeli Education System – An Update
Original languageHebrew
Pages (from-to)575-591
Number of pages17
Journalטיפול באמנויות
Volume6
Issue number1
StatePublished - 2016

IHP Publications

  • ihp
  • Art therapy
  • Arts -- Therapeutic use
  • Attitude (Psychology)
  • Education -- Israel -- Administration

Cite this