Abstract
עם התמורות בשדה החינוך המיוחד בשנים האחרונות בעקבות יישום חוק החינוך המיוחד על כל השלכותיו, חלו שינויים בעבודת ההוראה במסגרות החינוך המיוחדות. במסלול לחינוך מיוחד במכללת אפרתה ירושלים נרתמו לבדוק מהם תחומי ההוראה החשובים ביותר לשדה כיום ולעדכן את תוכנית ההכשרה. לשם כך הועבר שאלון ל-44 מורים במגזר שאליו מגיעות מרבית בוגרות המכללה - כיתות מקדמות בבתי ספר רגילים ובבתי ספר כוללניים לילדים בעלי ליקויי למידה נרחבים ופיגור קל. אותו שאלון הועבר ל-26 בוגרות המכללה בשנת הסטאז' (שנה רביעית ללימודים) ובשנתיים הראשונות לעבודתן בשדה. השאלון כולל פריסה של צורכי החינוך והטיפול בילדים עם ליקויי למידה ופיגור קל בחלוקה לתחומים: כישורי התלמידים שיש לפתח, שיטות הוראה והתמודדות עם תלמידים, ותחומי ידע החשובים למורה בשדה. הבוגרות התבקשו לדרג לפי תפיסותיהם את מידת החשיבות של כל תחום שהוצג בפניהם בשאלון. הם התבקשו להעריך את מידת ההכשרה (העיונית והמעשית) שקיבלו בכל תחום ותחום במכללה. נמצאו פערים בין תפיסות המורים את צורכי השדה לבין הערכת מידת ההכשרה שקיבלו הבוגרות בתחומים: הטיפוח הרגשי והחברתי, כתיבת תל"א, עבודת צוות, וידע לגבי קשיי המשפחה ויחסיה עם הילד בעל הצרכים המיוחדים המורים תפסו תחומים אלו כחשובים ביותר בעבודת השדה, ואילו בוגרות המכללה העריכו שקיבלו הכשרה מועטה בתחומים אלו. ביישום ממצאים אלו לתוכנית הכשרת סטודנטיות להוראה בשדה החינוך המיוחד יש להתייחס לצרכים העולים מן השטח בד בבד עם הנחיות משרד החינוך.
Translated title of the contribution | A Comparison of the views of professional teachers as to the needs of the children in special education systems with the training program at Efrata teachers college as perceived by the graduates of its department of special education |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 17-33 |
Number of pages | 17 |
Journal | סוגיות בחינוך מיוחד ובשיקום |
Volume | 19 |
Issue number | 2 |
State | Published - 2004 |
IHP Publications
- ihp
- Children with mental disabilities -- Education
- Jerusalem (Israel)
- Learning disabilities
- Special education
- Special education teachers
- Teachers -- Training of