Abstract
נושא האסטרונומיה משולב בתוכנית הלימודים הפורמלית בישראל. התופעות האסטרונומיות, הן תופעות דינמיות, המתרחשות במרחב תלת ממדי, בממדים עצומים ובסקלת זמן ארוכת טווח. הבנת תופעות אלו כרוכה בשימוש ביכולות מרחביות, ומחקרים שנעשו בעשרות השנים האחרונות מראים, שתלמידים מתקשים בהבנת התופעות ומחזיקים בתפיסות חלופיות. בשונה מספרי הלימוד הקונבנציונליים, שמכילים המחשות דו ממדיות להסבר התופעות, קיימים עזרי הוראה ולמידה, שפותחו במטרה להתמודד עם הקשיים הקוגניטיביים שלמידת נושא זה מעמידה. עזרים אלו כוללים עזרים פיזיים לפעילויות התנסותיות, אתרים באינטרנט המכילים המחשות ויזואליות, סימולציות מחשב דו ממדיות ותלת ממדיות, וסביבות מציאות מדומה. ממצאים מחקריים מראים, שלשימוש בעזרים אלו קיים פוטנציאל רב בפיתוח ההבנה של תלמידים את הנושאים האלו. מאמר זה מתאר מבנית מתוקשבת, שעוצבה על פי סינתזה של הידע המחקרי שהצטבר עד עתה בנושא, ועל–פי עקרונות עיצוב לסביבות למידה ממוחשבות, המפורסמים במאגר לעקרונות עיצוב מטרת המבנית לעזור לתלמידי חטיבת–ביניים לפתח חשיבה מרחבית הנדרשת לצורך הבנת תופעת מופעי הירח. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ) |
Publisher | האוניברסיטה הפתוחה ושה"ם |
Pages | 109-119 |
Number of pages | 11 |
State | Published - 2007 |
IHP Publications
- ihp
- Astronomy -- Study and teaching
- Computer-assisted instruction
- Moon
- School children
- Space perception