תפיסה לאומית, פעילות משותפת וחינוך דו-לשוני: המקרה של בית הספר גליל

אודי אדיב, אורה מור, פיסל עזאיזה, רחל הרץ-לזרוביץ

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מאמר זה מבוסס על מחקר אתנוגרפי, שבחן את השפעתן של הפעילויות המשותפות המתקיימות בבית הספר הדו-לשוני ערבי-עברי "גליל" על התפיסה הלאומית של ההורים היהודים בבית הספר. באופן טבעי, הסביבה הגיאו-פוליטית שבה פועל בית הספר מכתיבה עיסוק מתמיד בשאלות של זהות, לאום ואזרחות, עיסוק שמשפיע גם על ההורים שילדיהם לומדים במסגרת החינוכית המשותפת. במרכז הדיון עומדת השאלה: האם המפגש הדיאלקטי, הנעשה בתחומה ובאמצעותה של הפעילות המשותפת, מערער את תפיסת הזהות היהודית של מתיישבי גוש משגב? בהסתמך על פרשנותו של אלכסנדר קוז'ב למה שהגל מכנה "הדיאלקטיקה של האדון והעבד", מנתח המאמר שיחות וראיונות שהתקיימו עם הורים לתלמידים יהודים בבית הספר גליל, וטוען כי הפעילות המשותפת היומיומית הנעשית בבית הספר, בקרב ילדים ומבוגרים כאחד, מסייעת בביטול יחסי האדנות הקיימים בין ה"צדדים". פעילות זו מאפשרת לשאוף לביטולו של הקיום הנפרד של שתי הקבוצות השותפות בתהליך, ומציבה את בית הספר כמודל אלטרנטיבי הן במישור החינוכי והן במישור הפוליטי. (מתוך המאמר).
Original languageHebrew
Pages (from-to)57-85
Number of pages29
Journalגילוי דעת
Volume3
StatePublished - 2013

IHP Publications

  • ihp
  • Arab-Israeli conflict
  • Education, Bilingual
  • Jewish-Arab relations
  • Jews -- Identity
  • Moaza azorit Misgav
  • Nationalism
  • Parent and child
  • School children
  • Schools

Cite this