תפיסה וזיכרון עבודה בדיסלקציה

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

שאלת הקושי הקוגניטיבי הבסיסי בדיסלקציה נתונה במחלוקת ארוכת שנים. במחקר קודם מצאנו קבוצה גדולה של דיסלקטים שסבלו מקשיי למידה נוספים ומקשיים בזיכרון עבודה מילולי, ושהתקשו בביצוע מטלות אודיטוריות פשוטות. במחקר זה שאלנו מה המקור לקשיים הניכרים של קבוצה זו בהבחנות שמיעתיות. מצאנו שההבחנות השמיעתיות בקבוצה זו תקינות כל עוד ניתן לבצען באמצעות איתור של חזרה על הגירוי. הקשיים שלה מתעוררים כאשר ביצוע תקין דורש זיהוי של כיוון השינוי בגירוי או של הסדר הזמני בו הוצגו הגירויים, כלומר רק במטלות הדורשות השוואה מפורשת בין גירויים המוצגים באופן סדרתי בזמן. דפוס דומה של קשיים נמצא הן לטונים טהורים (הבחנת תדר ומשך) והן להבחנות בין צלילי דיבור. ממצאים אלו מלמדים כי הליקוי בקבוצה זו של דיסלקטים הוא במנגנוני השוואה של גירויים ולא במנגנוני עיבוד תפיסתיים בסיסייים. ממצאים של מחקרי הדמיה וכן מחקרים אלקטרופיזיולוגיים בקופים מקשרים בין סוג זה של עיבוד לתפקוד הקורטקס הפרה-פרונטלי. לכן, ייתכן שהממצאים ההתנהגותיים ממחקר זה מעידים על ליקוי בתפקוד הפרה-פרונטלי בקבוצה זו של דיסלקטים
Original languageHebrew
Pages (from-to)51-65
Number of pages15
Journalדש: דיבור שפה ושמיעה
Volume26
StatePublished - 2004

IHP Publications

  • ihp
  • Dyslexia
  • Memory

Cite this