שיילוק עולה לארץ-ישראל: "הסוחר מוונציה" לשקספיר בבימויו של לאופולד יסנר בשנת 1936

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

בשנת 1936 ביים לאופולד יסנר את "הסוחר מוונציה" מאת שקספיר בתאטרון "הבימה" בתל-אביב. יסנר היה אחד הבימאים החשובים אשר עבדו בתאטרון הגרמני בתקופת רפובליקת ויימר, והיה הבימאי היהודי-הגרמני החשוב ביותר אשר הגיע לתל-אביב ועבד במסגרת התאטרון העברי. הוא ביים את "הסוחר מוונציה" כתאטרון פוליטי העוסק ברדיפתם של יהודי גרמניה על ידי השלטון הנאצי. התקבלותה של ההצגה בחברה הארץ-ישראלית הייתה אמביוולנטית. המחזה נתפס כיצירת מפתח בדרמה העולמית, ולכן נחשב ראוי אף לתאטרון העברי. עם זאת תהליך ההתקבלות של ההצגה השתיק את המסורת הפרשנית היהודית-הגרמנית למחזה, וכונן את "הסוחר מוונציה" כמטפורה ריקה. בדרך זו נדחתה הפרשנות של ההצגה כמשקפת את הטרגדיה של יהדות גרמניה. הדיון הציבורי בעקבות ההצגה ביקש לנכס אותה לשיח הציוני, אשר ראה בשיילוק ייצוג ל"יהודי הישן", ועל כן - אויב הציונות. ההצגה אשר העלה יסנר הפכה אמנם לחלק מקנון התאטרון העברי, אך יסנר עצמו והמורשת האינטלקטואלית אשר מתוכה יצר - נדחו, והוא עזב את הארץ באכזבה לאחר הצגת הבכורה Refereed/Peer-reviewed
Original languageHebrew
Pages (from-to)73-100
Number of pages28
Journalקתדרה: לתולדות ארץ-ישראל וישובה
Volume110
StatePublished - 2003

IHP Publications

  • ihp
  • Antisemitism in the theater
  • Eretz Israel -- Civilization
  • Eretz Israel -- History -- 1936-1939, Arab rebellion
  • Theater
  • ha-Bimah

Cite this