Abstract
הייצוגים הרווחים של רווקות בתרבות הפופולרית מציגים אותה כקטגוריה של בעיה, כקטגוריה פגומה, ובעיקר כקטגוריה שמוגדרת באמצעות מה שחסר בה (לא נשוי/אה). נישואין (וזוגיות), בניגוד לרווקות, מייצגים קטגוריה חברתית הנושאת פריבילגיה מובנת מאליה. מאמר זה מציע שלא להסתפק בתיאור של ייצוגים ודימויים של רווקות אלא לבחון גם אילו טקטיקות ואסטרטגיות תסריטאיות מתחזקות את הייצוגים האלה. לשם כך המאמר מציע ניתוח ביקורתי של השיח בשבעת הפרקים של הסדרה 'בטיפול' העוסקים בדמותה של עורכת דין רווקה בת ארבעים. הממצאים המרכזיים מתארים כיצד השיח הפסיכולוגי ממלא תפקיד מרכזי בהבניה של זהות הרווקה; הוא מבנה נרטיב שמעודד גאולה ביוגרפית באמצעות היפטרות מהרווקות ועבודה תרפויטית לקראת אימוץ זהות משפחתית יותר. המשמעות של הבניה תרבותית זו היא שרווקות אינה נחשבת תסריט חיים "טבעי" המלווה בתחושת הראויות שלה זוכות זהויות נורמטיביות. הבניה זו מתוחזקת באמצעות שתי טקטיקות תסריטאיות: הכחדה סימבולית של חלופת הרווקות והיררכיה של סוף שמח. טקטיקות אלה מדגישות את הנראות הגבוהה של הרווקות ואת התשוקה של הסוכן/ת להיעשות לא רווק/ה, וכך מתחזקות את המבטים התרבותיים הרווחים על רווקות. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | Singlehood in Treatment: Visibility, Reflexivity, and the Viewer's Gaze |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 111-134 |
Number of pages | 24 |
Journal | סוציולוגיה ישראלית: כתב-עת לחקר החברה הישראלית |
Volume | 14 |
Issue number | 1 |
State | Published - 2012 |
Keywords
- בטיפול (סדרת טלוויזיה)
- רווקים ורווקות
- תרבות עממית
- ייצוג
- Popular culture
- Single people
IHP Publications
- ihp
- רווקים ורווקות
- Single people
- בטיפול (סדרת טלוויזיה)
- תרבות עממית
- Popular culture
- ייצוג