רווקות בטיפול: נראות, רפלקסיביות ומבט הצופה

Translated title of the contribution: Singlehood in Treatment: Visibility, Reflexivity, and the Viewer's Gaze

Kinneret Lahad, Avihu Shoshana

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

הייצוגים הרווחים של רווקות בתרבות הפופולרית מציגים אותה כקטגוריה של בעיה, כקטגוריה פגומה, ובעיקר כקטגוריה שמוגדרת באמצעות מה שחסר בה (לא נשוי/אה). נישואין (וזוגיות), בניגוד לרווקות, מייצגים קטגוריה חברתית הנושאת פריבילגיה מובנת מאליה. מאמר זה מציע שלא להסתפק בתיאור של ייצוגים ודימויים של רווקות אלא לבחון גם אילו טקטיקות ואסטרטגיות תסריטאיות מתחזקות את הייצוגים האלה. לשם כך המאמר מציע ניתוח ביקורתי של השיח בשבעת הפרקים של הסדרה 'בטיפול' העוסקים בדמותה של עורכת דין רווקה בת ארבעים. הממצאים המרכזיים מתארים כיצד השיח הפסיכולוגי ממלא תפקיד מרכזי בהבניה של זהות הרווקה; הוא מבנה נרטיב שמעודד גאולה ביוגרפית באמצעות היפטרות מהרווקות ועבודה תרפויטית לקראת אימוץ זהות משפחתית יותר. המשמעות של הבניה תרבותית זו היא שרווקות אינה נחשבת תסריט חיים "טבעי" המלווה בתחושת הראויות שלה זוכות זהויות נורמטיביות. הבניה זו מתוחזקת באמצעות שתי טקטיקות תסריטאיות: הכחדה סימבולית של חלופת הרווקות והיררכיה של סוף שמח. טקטיקות אלה מדגישות את הנראות הגבוהה של הרווקות ואת התשוקה של הסוכן/ת להיעשות לא רווק/ה, וכך מתחזקות את המבטים התרבותיים הרווחים על רווקות. (מתוך המאמר)
Translated title of the contributionSinglehood in Treatment: Visibility, Reflexivity, and the Viewer's Gaze
Original languageHebrew
Pages (from-to)111-134
Number of pages14
Journalסוציולוגיה ישראלית: כתב-עת לחקר החברה הישראלית
Volume14
Issue number1
StatePublished - 2012

Keywords

  • בטיפול (סדרת טלוויזיה)
  • רווקים ורווקות
  • תרבות עממית
  • ייצוג
  • Popular culture
  • Single people

Cite this