TY - BOOK
T1 - פערי הישגים בחינוך התיכוני בקרב האוכלוסייה הבדואית בנגב
AU - זבלוצקי, אלכסדנר
AU - ריינגוורץ, יניב
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - המטרה: למפות את הבעיות העיקריות בחינוך התיכוני הבדואי בנגב ואת החסמים והאתגרים העומדים בפני התלמידים ואנשי החינוך במגזר זה. הנבדקים: 16 בעלי תפקידים במערכת החינוך ברשויות המקומיות הבדואיות בנגב שיטת מחקר: הנבדקים השתתפו במחקר מעורב, שבמסגרתו נערכו עימם ראיונות עומק, נסקרה ספרות מקצועית רלוונטית ונותחו נתונים מנהליים של 4,814 תלמידי כיתה י"ב. מן הממצאים מספר התלמידים בבתי הספר הבדואים שנחקרו היה גדול יחסית ליכולת הקליטה של בתי הספר, והיה בכך כדי לגרום לעומס בכיתות ולצפיפות עקב תשתיות שאינן מספיקות. תלמידים בדואים רבים היו בעלי אוריינות שפתית נמוכה בשפת אימם והתקשו בלימוד השפה העברית. חלק מן הבעיות שעלו בראיונות היו קשורות למצבם החברתי־כלכלי של התלמידים הבדואים ובהן מחסור בתשתיות וקשיי הגעה לבתי הספר אצל התלמידים הגרים בריכוזי מגורים בלתי מוסדרים, בעיית מוטיבציה בקרב תלמידים שמעדיפים לסייע לפרנסת המשפחה על חשבון הלימודים, עבריינות נוער והשפעתה על התלמידים, והיעדר תוכניות לימודים נוספות עקב קשיים כלכליים. מהראיונות עלה גם כי לפילוגים בין שבטים ובין חמולות הייתה השפעה שלילית על סביבת החינוך, ונמצא שאיכות המורים והכשרתם אינן מספקות. כמו כן, דווח על מחסור במורים לאנגלית ולמתמטיקה ובמורים דוברי עברית ברמת שפת אם. לבסוף, נמצא שבחלק מבתי הספר הייתה בעיה חמורה של העתקות ושל הדלפת פתרונות בבחינות הבגרות והובעה הערכה שציוני בחינות הבגרות אינם משקפים את הידע האמיתי של התלמידים. בעקבות ממצאי המחקר מועלות לקובעי מדיניות המלצות לקידומם של התלמידים הבדואים בנגב.
AB - המטרה: למפות את הבעיות העיקריות בחינוך התיכוני הבדואי בנגב ואת החסמים והאתגרים העומדים בפני התלמידים ואנשי החינוך במגזר זה. הנבדקים: 16 בעלי תפקידים במערכת החינוך ברשויות המקומיות הבדואיות בנגב שיטת מחקר: הנבדקים השתתפו במחקר מעורב, שבמסגרתו נערכו עימם ראיונות עומק, נסקרה ספרות מקצועית רלוונטית ונותחו נתונים מנהליים של 4,814 תלמידי כיתה י"ב. מן הממצאים מספר התלמידים בבתי הספר הבדואים שנחקרו היה גדול יחסית ליכולת הקליטה של בתי הספר, והיה בכך כדי לגרום לעומס בכיתות ולצפיפות עקב תשתיות שאינן מספיקות. תלמידים בדואים רבים היו בעלי אוריינות שפתית נמוכה בשפת אימם והתקשו בלימוד השפה העברית. חלק מן הבעיות שעלו בראיונות היו קשורות למצבם החברתי־כלכלי של התלמידים הבדואים ובהן מחסור בתשתיות וקשיי הגעה לבתי הספר אצל התלמידים הגרים בריכוזי מגורים בלתי מוסדרים, בעיית מוטיבציה בקרב תלמידים שמעדיפים לסייע לפרנסת המשפחה על חשבון הלימודים, עבריינות נוער והשפעתה על התלמידים, והיעדר תוכניות לימודים נוספות עקב קשיים כלכליים. מהראיונות עלה גם כי לפילוגים בין שבטים ובין חמולות הייתה השפעה שלילית על סביבת החינוך, ונמצא שאיכות המורים והכשרתם אינן מספקות. כמו כן, דווח על מחסור במורים לאנגלית ולמתמטיקה ובמורים דוברי עברית ברמת שפת אם. לבסוף, נמצא שבחלק מבתי הספר הייתה בעיה חמורה של העתקות ושל הדלפת פתרונות בבחינות הבגרות והובעה הערכה שציוני בחינות הבגרות אינם משקפים את הידע האמיתי של התלמידים. בעקבות ממצאי המחקר מועלות לקובעי מדיניות המלצות לקידומם של התלמידים הבדואים בנגב.
KW - בדואים
KW - בתי ספר תיכוניים
KW - חינוך
KW - מיצב חברתי-כלכלי
KW - נגב
KW - פער חברתי
KW - תת הישגיות
UR - https://haifa-primo.hosted.exlibrisgroup.com/permalink/f/rgjiei/TN_cdi_henriettaszold_articles_123691
M3 - ספר
BT - פערי הישגים בחינוך התיכוני בקרב האוכלוסייה הבדואית בנגב
PB - מאיירס-ג'וינט - מכון ברוקדייל
ER -