Abstract
במאמר זה המחברת מתווה את קורותיה של "להקת העץ" מראשית דרכה האמנותית ב-1926 כלהקת חובבים בקרלסבד, עד להפסקת פעילותה בפלשתינה ב-1943. המסמכים שעל פיהם נבנה הנרטיב כוללים את יומנו של פאול לוי, תמונות וקטעי ביקורות מהעיתונות היומית בצ'כיה ובפלשתינה שבאמצעותם ניתן לשחזר, לפחות באופן חלקי, את הקטעים שכוננו את התכניות ולזהות כמה מן הבובות ששרדו. המחברת טוענת שלא סיבות טכניות הביאו להפסקת פעילות הלהקה, למשל העובדה שיוסף מילוא פרש והבובות נותרו ללא קול דובר עברית רהוטה או הקושי להשיג בתל אביב מקום לחזרות ולהופעות, אלא סיבות אמנותיות תרבותיות. באופן אירוני, המעבר לפלשתינה אפשר לפאול לוי להפוך תחביב למקצוע, והלהקה שהקים מחדש אכן זכתה להצלחה, אבל לאופציה האמנותית שמייצג מודל התאטרון של "להקת העץ" לא היו בני שיח מקומיים. ראשית, במובן של אמנים ומבצעים המחויבים לסוג העבודה הייחודית של הפעלת בובות. ושנית, השפה האמנותית של הלהקה אפשרה הוספת דמויות וקטעים שביטאו אמנם את ניסיונות השתלבותה בתרבות המקומית אבל באותה מידה גם את הזרות ו"האחרות" של תכניותיה. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | בין המולדות: היקים במחוזותיהם (קובץ בעריכת משה צימרמן ויותם חותם) |
Place of Publication | ירושלים |
Publisher | מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל ומרכז קבנר להיסטוריה גרמנית |
Pages | 167-177 |
Number of pages | 11 |
ISBN (Print) | 9652272086 |
State | Published - 2006 |
Externally published | Yes |
IHP Publications
- ihp
- Die Hölzerne Truppe
- Jews, German -- Eretz Israel
- Jews, German -- Israel
- Puppet theater
- יהודי גרמניה בישראל ובארץ-ישראל
- להקת העץ
- תיאטרוני בובות