על פעלים ומשלימים: מידע משלימי אצל ילדים צעירים - עם ליקוי שפתי ועם התפתחות תקינה

אריקה ענתבי, מיכל בירן

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

המידע המשלימי הוא סוג של מידע לקסיקאלי-תחבירי (מידע תחבירי המאוחסן בלקסיקון) ומהווה חלק מייצוג הפועל בלקסיקון. מידע זה נחוץ לדובר רק בעת הפקה של משפט ולא בהפקה של פועל כמילה בודדת. המידע המשלימי כולל מידע על מבנה הארגומנטים (מספר הצירופים שהפועל מקבל), על הרשת התמאטית (התפקידים הסמנטיים של המשתתפים באירוע) ועל הסבקטגוריזציה (סוגי הצירופים התחביריים שיכולים להוות את משלימי הפועל). מחקרים שבדקו את המידע המשלימי בקרב ילדים בגילאי בית הספר ובגילאי הגן מצאו כי ילדים עם לקות שפתית היו בעלי רפרטואר נמוך יותר באופן משמעותי של סוגי מבני ארגומנטים ושל תפקידים תמאטיים בהשוואה לתואמי גילם הכרונולוגי והשפתי. מטרתו של מחקר זה היתה לבדוק את המידע המשלימי אצל ילדים צעירים דוברי עברית עם התפתחות שפה תקינה ואצל ילדים עם לקות שפה. במחקר השתתפו שתי קבוצות נבדקים בטווח הגילאים 5:4-7:9 שנים. קבוצת המחקר כללה 10 ילדים עם לקות שפתית. קבוצת הביקורת כללה 21 נבדקים ללא לקות שפתית, והיא הותאמה לקבוצת המחקר מבחינת הגיל הכרונולוגי. לנבדקים הועברו מבדקים להערכת המידע המשלימי: הפקת משפט לפועל נתון, שיפוט דקדוקיות של משפטים וחזרה על משפטים. נערכה השוואה בין ביצועי שתי הקבוצות בכל אחת מהמטלות וכן השוואה בין הביצוע של כל אחד מהנבדקים בקבוצת המחקר לממוצע הביצוע של קבוצת הביקורת. הממצאים הראו שכקבוצה, הנבדקים עם הלקות השפתית ביצעו יותר טעויות ביחס לשווי גילם הכרונולוגי בהפקה ובשיפוט של משפטים הכוללים פעלים עם מידע משלימי שונה. יחד עם זאת, בניתוח של יחיד מול קבוצה נמצא כי הביצוע במבדקי המידע המשלימי של 3 מהנבדקים עם ליקוי שפתי היה תקין, ולא שונה משל קבוצת הביקורת. לסיכום, מהמחקר עולה כי ניתן לאבחן ליקוי במידע משלימי בקרב ילדים צעירים לקויי שפה. עם זאת, המידע המשלימי עשוי להיות שמור אצל ילדים עם ליקוי שפתי המתבטא בתחומי שפה שונים. ממצאים אלו מחדדים את הצורך בהערכת המידע המשלימי ע"י קלינאי התקשורת ואת הצורך להתייחס אליו בהתערבות הטיפולית השפתית. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)35-52
Number of pages18
Journalשפה ומוח
Volume12
StatePublished - 2017

IHP Publications

  • ihp
  • Children
  • Errors
  • Grammar, Comparative and general -- Sentences
  • Grammar, Comparative and general -- Syntax
  • Grammar, Comparative and general -- Verb
  • Language acquisition
  • Language disorders
  • Speech

Cite this