TY - JOUR
T1 - סצינה ואימפרוביזציה - עקרונות לתכנון לימודים
AU - שינמן, שפרה
PY - 1995
Y1 - 1995
N2 - מן התוכן: במאמר מוצגים שני עקרונות חדשים לתכנון תכנית הלימודים - עקרון הסצינה הקוריקולרית ועקרון האימפרוביזציה הפדגוגית. בעזרת מושגים השאולים מעולם התיאטרון, והמתקשרים לתפיסת הקוריקולום כמעשה אסתטי, מבקשת המחברת להציג רעיון העוסק בתכנון לימודים כפעולה אסתטית-צורנית, אגב התמקדות בחוויית הלמידה. תכנון לימודים זה משלב באופן סימולטני את ממד התכנון ואת ממד ההפעלה, ועל כן קיים בן יסוד א-תכנוני, המשמש בסיס לעקרון האימפרוביזציה הפדגוגית, וכן יסוד מבני-צורני, המשמש בסיס לעקרון הסצינה הקוריקולרית. בין הנושאים הנסקרים במאמר: תיאור המסגרת המושגית של הדיון, טקסטים קוריקולריים: מכתבים ויומנים, סצינה קוריקולרית (עיצוב זמן, עיצוב מרחב, ומעורבות המשתתפים), והצורה האפית של הסצינה הקוריקולרית.
AB - מן התוכן: במאמר מוצגים שני עקרונות חדשים לתכנון תכנית הלימודים - עקרון הסצינה הקוריקולרית ועקרון האימפרוביזציה הפדגוגית. בעזרת מושגים השאולים מעולם התיאטרון, והמתקשרים לתפיסת הקוריקולום כמעשה אסתטי, מבקשת המחברת להציג רעיון העוסק בתכנון לימודים כפעולה אסתטית-צורנית, אגב התמקדות בחוויית הלמידה. תכנון לימודים זה משלב באופן סימולטני את ממד התכנון ואת ממד ההפעלה, ועל כן קיים בן יסוד א-תכנוני, המשמש בסיס לעקרון האימפרוביזציה הפדגוגית, וכן יסוד מבני-צורני, המשמש בסיס לעקרון הסצינה הקוריקולרית. בין הנושאים הנסקרים במאמר: תיאור המסגרת המושגית של הדיון, טקסטים קוריקולריים: מכתבים ויומנים, סצינה קוריקולרית (עיצוב זמן, עיצוב מרחב, ומעורבות המשתתפים), והצורה האפית של הסצינה הקוריקולרית.
KW - אלתור
KW - מורים ותלמידים
KW - מחברות קשר
KW - פיתוח תכניות לימודים
KW - תוכניות לימודים
KW - תכנון לימודים בית-ספרי
M3 - מאמר
SN - 0334-2387
VL - 10
SP - 68
EP - 86
JO - הלכה למעשה בתכנון לימודים
JF - הלכה למעשה בתכנון לימודים
ER -