Abstract
המסה משתמשת במושגים הגיאוגרפיים "אזורי מדף" (shelf), "אזורי מצולה" (deep-sea) ו"אזורי תהום", הנבדלים אלה מאלה בעומקם, על מנת לאפיין שלושה מצבי צבירה בתוך מלאכת הכתיבה הפסיכואנליטית. אזורי המדף הם האזורים שבהם היא פורעת את חובה למה שאפשר לקרוא לו 'מדף הספרים' הפסיכואנליטי. אלה הם אזורים הכוללים התייחסות למה שנכתב לפני ואחרי, והמחויבים ליצירת שדה תרבותי המבוסס על רצף והקשר. אזורי המצולה הם האזורים העמוקים יותר של הכתיבה, אלה שמאפיינים את סוגת תיאורי המקרה הקליניים. באזורי המצולה אנו צוללים אל עומק תיאור המקרה כשאנו מצוידים במשקפות ההעברה וההעברה הנגדית, עומסים על גבנו את בלוני החמצן התיאורטיים שלנו. אנחנו אמנם מכוונים אל מתחת לפני המים אך איננו נשמטים לתוך חלל חסר צורה, אלא יורדים מטה על מנת לעלות מעלה כשבידנו האוצרות ששלינו. ואילו באזורי התהום קורה משהו אחר: איננו מוצאים, אנחנו נמצאים, מחדש, אולי לראשונה. תהומות, בשונה ממצולות ואזורי מדף, אינן בגדר שבילים מסומנים: לרוב אנחנו נשמטים לתוכן ללא הכנה, ואת הדרך חזרה מהן עלינו לשרטט בעצמנו. בשונה מן המצולה — שישנן הנחיות מסוימות הקשורות בצלילה לתוכה ובעליה ממנה — כל תהום בנויה אחרת, ומבקשת חילוץ אחר. אזורי התהום הם האזורים שבהם ממוקמת הכתיבה האוטו־אנליטית, הממוארית. כל מעשה כתיבה מהווה קולאז' ייחודי של אזורי מדף, אזורי מצולה ואזורי תהום. הדומיננטיות של אזורי הכתיבה השונים, ולא פחות מכך הכיווניות או היעדר הכיווניות של התנועה ביניהם, הם אפיון עמוק מאד של כל מעשה כתיבה. היחס בין שלושת האזורים מודגם באמצעות שלושה קולאז'ים כתובים של ז'וליה קריסטבה, רבקה אייפרמן, ושלי עצמי. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | "Shelf areas," "Deep-Sea Areas," and "Abyss Area" in Psychoanalytic Writing" |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 101-106 |
Number of pages | 6 |
Journal | שיחות: כתב-עת ישראלי לפסיכותרפיה |
Volume | 38 |
Issue number | 2 |
State | Published - 2024 |
IHP Publications
- ihp
- Language and languages
- Psychoanalysis
- Psychoanalysis and literature
- Psychoanalysts
- Writing -- Psychological aspects