TY - CHAP
T1 - מילים נע(א)ות שצריך לראות התיאטרון החזותי של מעבדת התיאטרון בשפת סימנים, אֶבִּיסוּ
AU - ציטרון, עתי
N1 - שער שלישי: יישומים ופרשנויות בתחומי האומנויות. מילות מפתח נוספות: סוגי סימנים, דקדוק חזותי, הדקדוק של הגוף, שפה חזותית , מחווה גופנית , תיאטרון חזותי , פרפורמנס כמחקר , אביסו , מעבדת תיאטרון
PY - 2021
Y1 - 2021
N2 - השימוש של קואסטל בכלי פרשני הנשען על חיבור בין שפות מילוליות וחזותיות, מתקשר לפרק החותם את השער ואת הספר כולו, "מילים נע(א)ות שצריך לראות: התיאטרון החזותי של מעבדת התיאטרון בשפת סימנים, אֶבִּיסוּ", של עתי ציטרון. בפרקו מציג ציטרון תוצאות של מחקר במעבדת תיאטרון בשפת הסימנים שהוא חלק מפרויקט ה"דקדוק של הגוף" (Gramby - Grammar of the Body). במסגרת פרויקט בין-לאומי זה, נחקרת בניית משמעויות בשפות סימנים על ידי צוות רב-תחומי של חוקרות ממדעי המוח, מדעי ההתנהגות והבלשנות .מיזוג המבע המילולי והחזותי המתקיים בשפות הסימנים המשמשות חירשים וכבדי שמיעה לתקשורת יום-יומית, חושף את הכשרים האורייניים הנדרשים להבנת שפת הסימנים ולהתבטאות בה. כשרים אלה כוללים יכולות פענוח מושכל של הרכבי התנועות במרחב ובזמן ויכולות מבע באמצעות הבעות פנים ותנועות גוף שמבוצעות בהתאמה. אוריינות לשונית ואוריינות חזותית מוטמעות בכשרים אלה באופן שאינו ניתן להפרדה, לכדי אוריינות של שפת מבע משולבת. במעבדת התיאטרון באוניברסיטת חיפה מתבצע המחקר האומנותי בניהולו של ציטרון, שעובד עם צוות שחקנים שרובם חירשים וכבדי שמיעה. מטרת המחקר היא לפתח שפת תיאטרון חזותי המתבססת על שפת סימנים ישראלית בשילוב מחוות גופניות ותיאטרון פיזי, שפת תיאטרון שתהיה מובנת לקהל חירש ושומע כאחד. בפרק מתוארת תוכנית המחקר והתקדמות העבודה בתום השנה הראשונה מתוך שלוש השנים המתוכננות. כמו כן, מתוארים יחסי הגומלין בין שפה ותרבות כפי שהם מתבטאים במפגשי הפעולה של צוות השחקנים היוצרים השותפים לפיתוח שפת המבע. במופעי התיאטרון שנוצרו מתגלם צירוף מיוחד בין מערכת שפת סימנים מובנית ומוסכמת לבין הממד האומנותי של מערכת תנועות איקוניות. נראה כי השילוב הזה מניע את היצירה אל שפת המבע האוניברסלית שהצוות שואף לפתח. (מתוך המאמר)
AB - השימוש של קואסטל בכלי פרשני הנשען על חיבור בין שפות מילוליות וחזותיות, מתקשר לפרק החותם את השער ואת הספר כולו, "מילים נע(א)ות שצריך לראות: התיאטרון החזותי של מעבדת התיאטרון בשפת סימנים, אֶבִּיסוּ", של עתי ציטרון. בפרקו מציג ציטרון תוצאות של מחקר במעבדת תיאטרון בשפת הסימנים שהוא חלק מפרויקט ה"דקדוק של הגוף" (Gramby - Grammar of the Body). במסגרת פרויקט בין-לאומי זה, נחקרת בניית משמעויות בשפות סימנים על ידי צוות רב-תחומי של חוקרות ממדעי המוח, מדעי ההתנהגות והבלשנות .מיזוג המבע המילולי והחזותי המתקיים בשפות הסימנים המשמשות חירשים וכבדי שמיעה לתקשורת יום-יומית, חושף את הכשרים האורייניים הנדרשים להבנת שפת הסימנים ולהתבטאות בה. כשרים אלה כוללים יכולות פענוח מושכל של הרכבי התנועות במרחב ובזמן ויכולות מבע באמצעות הבעות פנים ותנועות גוף שמבוצעות בהתאמה. אוריינות לשונית ואוריינות חזותית מוטמעות בכשרים אלה באופן שאינו ניתן להפרדה, לכדי אוריינות של שפת מבע משולבת. במעבדת התיאטרון באוניברסיטת חיפה מתבצע המחקר האומנותי בניהולו של ציטרון, שעובד עם צוות שחקנים שרובם חירשים וכבדי שמיעה. מטרת המחקר היא לפתח שפת תיאטרון חזותי המתבססת על שפת סימנים ישראלית בשילוב מחוות גופניות ותיאטרון פיזי, שפת תיאטרון שתהיה מובנת לקהל חירש ושומע כאחד. בפרק מתוארת תוכנית המחקר והתקדמות העבודה בתום השנה הראשונה מתוך שלוש השנים המתוכננות. כמו כן, מתוארים יחסי הגומלין בין שפה ותרבות כפי שהם מתבטאים במפגשי הפעולה של צוות השחקנים היוצרים השותפים לפיתוח שפת המבע. במופעי התיאטרון שנוצרו מתגלם צירוף מיוחד בין מערכת שפת סימנים מובנית ומוסכמת לבין הממד האומנותי של מערכת תנועות איקוניות. נראה כי השילוב הזה מניע את היצירה אל שפת המבע האוניברסלית שהצוות שואף לפתח. (מתוך המאמר)
UR - http://primo.nli.org.il/primo-explore/search?query=isbn,exact,9789655301908,AND&tab=default_tab&search_scope=ULI&sortby=rank&vid=ULI&lang=iw_IL&mode=advanced&offset=0&fromRedirectFilter=true
M3 - פרק
SN - 9789655301908
SP - 427
EP - 458
BT - שדה האוריינות החזותית (קובץ בעריכת מלכה בן-פשט)
PB - מכון מופ"ת
CY - תל אביב
ER -