מילדות לבגרות: מסע רטרוספקטיבי של חווית הטיפול במסגרות חסות הנוער בקרב בגירים בוגרי שירותי הרווחה

עדי אבן צור, רחל לב-ויזל

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

המונח youth crossover מגדיר את אוכלוסיית הילדים ונוער בסיכון השייכת במקביל לשירות הרווחה לילד ונוער וכן למערכות המשפט. הספרות המקצועית מצביעה על פער בין מידתה השקעה של שירותי הרווחה בילדים ונוער בסיכון לאורך שנות ילדותם לבין הצלחה במובן של ניתוק התלות בין אוכלוסייה זו בבגרות משירותי הרווחה. מטרת המחקר הנוכחי הינה לתת במה לקולם של אוכלוסייה זו בהקשר לתפיסתם ברטרוספקטיבה את חווית הטיפול והליווי והשפעתם על חייהם כבגירים ולהבין את תרומת המענה לבגרות תקינה. שבעה בגירים צעירים בוגרי שירותי הרווחה המוגדרים youth crossover, רואיינו אודות סיפור חייהם תוך שימת דגש על המענים שקיבלו משירותי הרווחה לאורך חייהם ומשמעותה מעברים בין המסגרות. כמו כן, ציירו הנבדקים שני ציורי: ציור עצמי בעבר בתקופה בה הסתייעו במערכות הרווחה וציור עצמי בהווה. השאלה בה עסק המחקר הינה באיזה אופן בוגרי שירותי הרווחה, אשר טופלו במהלך ילדותם והתבגרתם באגף ילד ונוער ואגף תקון לסירוגין, תופסים רטרוספקטיבית את התועלת והיעילות של המענה אותו קיבלו ממערכות אלו? ממצאי המחקר העלו כי חווית הטיפול במסגרות הרווחה נתפסת כשלילית, המענה שקיבלו משירותי הרווחה היה בלתי מותאם לצרכיהם. תחושה של שיפוטיות, היעדר הקשבה ואכפתיות וכן היעדר טיפול רגשי הולם הותירו בהם צלקות המלוות אותם בבגרות. לעומת אי שביעות רצונם, עלה כי המשתתפים שבעי רצון מהמקום בו הם נמצאים כיום בחייהם הבוגרים. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)1123-1136
Number of pages14
Journalטיפול באמנויות
Volume10
Issue number2
StatePublished - 2020

IHP Publications

  • ihp
  • Art therapy
  • Arts -- Therapeutic use
  • Problem youth

Cite this