Abstract
השפה האנגלית, המשמשת כשפה בין-לאומית באקדמיה, באמצעי התקשורת, במסחר, בתעשייה, ובתרבות, היא אחת השפות החשובות בישראל היום. מכיוון שמורים מעבירים לתלמידיהם רעיונות, ערכים תרבותיים וספרותיים יחד עם שפה, רב-לשוניות עשויה ליצור חוסר הרמוניה בין שפות ותרבויות שונות. לאור ההטרוגניות הגדולה מבחינת שפות ותרבויות באוכלוסייה, חקר נושאים הקשורים להוראה וללימוד השפה האנגלית במוסד דתי ללימודים גבוהים בישראל עשוי להראות עד כמה שולטת ההרמוניה בין אנגלית כשפה לא יהודית מצד אחד, לבין עברית וערכים יהודיים מצד שני. כאשר אנו עדים לחוסר הרמוניה, אפשר להניח שהבעיה תורגש במיוחד במוסד דתי לחינוך. במאמר זה מוצג כדוגמה המצב בחוג לאנגלית במכללה האקדמית הדתית שאנן, שבו קיימת אוכלוסייה הטרוגנית. שאלון הועבר לסטודנטים ומרצים ששפת אמם היא אנגלית וכן לאלה ששפת אמם אינה אנגלית, במטרה לבדוק את ההתייחסות לשפה זו, את השימוש בשפה המדוברת והכתובה בכיתה ומחוצה לה, ואת המוטיבציה לשמש כמורים לאנגלית. עבור רוב השאלות לא נמצא הבדל משמעותי בין הסטודנטים למרצים או בין דוברי אנגלית כשפת אם וכאלה שאינם דוברי אנגלית ילידים. השלכות ממחקר זה עשויות לשפוך אור על המוטיבציות ללימוד, לשימוש ולהוראת השפה האנגלית, והן עשויות להיות לעזר למחנכים ולקובעי מדיניות בישראל.
Translated title of the contribution | Motivations for learning, using and teaching English among students and faculty in a Jewish academic religious teachers college |
---|---|
Original language | English |
Pages (from-to) | 143-159 |
Number of pages | 17 |
Journal | עיונים בשפה וחברה |
Volume | 4 |
Issue number | 1 |
State | Published - 2011 |
IHP Publications
- ihp
- English language -- Study and teaching
- Language and languages -- Study and teaching
- Native language
- Psycholinguistics
- Second language acquisition
- Teachers colleges
- Values