מדיניות הכשרת המורים הערבים בישראל בראי הזכות לחינוך - סוגיית המשילות כביטוי להכרה בייחוד הלאומי-תרבותי

Translated title of the contribution: Arab Teacher Education and the Right to Education

Ayman K Agbaria, Yousef T Jabareen

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מאמר זה בוחן את מימושה של הזכות ל"חינוך מותאם" מבחינה תרבותית בחינוך המיועד לאוכלוסייה הערבית בישראל, ובפרט את הזכות להשפיע על תוכני הלימוד במערכת הכשרת המורים הערבים. הדיון בחינוך לאוכלוסייה הערבית מתרחב במאמר מהמערכת הפורמלית להערכת הכשרת המורים הערבים, תוך התמקדות בשיח המשפטי. הדיון בזכות להשפיע על תכני החינוך הוא, לטענתנו, דיון עקרוני בזכות לתרבות ובמידת החופש התרבותי שקבוצת המיעוט נהנית ממנו בבחירת הזהויות שלה ובקביעת הערכים שעל פיהם היא רוצה לחיות ולחנך את הדורות הבאים. התמונה המתקבלת היא שלא הוכרה במפורש בחקיקה זכותו של המיעוט הערבי להשפיע על החינוך, לא כזכות פרטית (של התלמיד או ההורה) ולא כזכות קבוצתית, זאת למרות המגמה בשיח המשפטי להתאים את מערכת החינוך למציאות הרב-תרבותית בישראל.
Translated title of the contributionArab Teacher Education and the Right to Education
Original languageHebrew
Pages (from-to)11-35
Number of pages25
Journalדפים
Volume60
StatePublished - 2015

Keywords

  • ערבים בישראל -- חינוך
  • הכשרת מורים
  • הזכות לחינוך
  • אוטונומיה בחינוך
  • רשויות השלטון
  • מכללות להכשרת מורים וגננות
  • סטודנטים ערבים בישראל
  • שוויון הזדמנויות בחינוך
  • חקיקה
  • Legislation
  • Discrimination in education
  • Arab students -- Israel
  • Teachers colleges
  • Schools -- Decentralization
  • Teachers -- Training of
  • Palestinian Arabs -- Education -- Israel

Cite this