מדדי הכנה ומוכנות בקרב סטודנטים לסיעוד ומדריכים קליניים בתקופת האימון המתקדם

עפרה הלפרין, דינה גלר, קרן אור-חן

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מטרה: לבדוק את יעילות תוכנית הלימוד וההכשרה בבית הספר לסיעוד ומידת התפקוד המקצועי של הסטודנטים, כפי שבאה לידי ביטוי בתקופת האימון המתקדם. שיטה: כלי המחקר כלל 4 שאלונית למילוי עצמי: 1) מידת המיומנות המקצועית של הסטודנט; 2) שביעות הרצון ממידת העצמאות, האחריות ויכולת הסטודנט לשתף עמיתים; 3) מידת המוכנות של הסטודנט ותפיסת המדריכים הקליניים את מוכנותו לעשייה סיעודית; 4) מידת החרדה המצבית של הסטודנט. במחקר השתתפו 30 סטודנטים לסיעוד שענו על השאלון לפני ואחרי תוכנית האימון המתקדם. בנוסף, ענו על השאלון 23 מדריכים קליניים בתום תקופת האימון המתקדם. תוצאות: נמצא כי בתום האימון המתקדם הסטודנטים חשו באופן כללי מוכנים ומיומנים יותר מאשר בתחילתו. המימד המשמעותי ביותר הוא תפיסת ההכנה שקיבלו בביה"ס על מנת להכשירם לקראת האימון המתקדם. הסטודנטים מעריכים את תוכנית ההכשרה שניתנה להם בביה"ס באופן משמעותי יותר אחרי האימון המתקדם מאשר לפניו (t=2.71). שביעות הרצון של הסטודנטים לא השתנתה באופן משמעותי ונשארה גבוהה מאוד בכל אחד מהמימדים ובציון הכללי של שביעות הרצון. מידת החרדה של הסטודנטים פחתה בעקבות האימון המתקדם באופן משמעותי (t=2.38). צוות המדריכים חווה את מידת המוכנות והמיומנות של הסטודנטים אחרי האימון המתקדם כגבוהה, אך פחות ממה שחוו זאת הסטודנטים עצמם. מידת שביעות הרצון של הסטודנטים, כפי שנתפסה ע"י המדריכים, היתה נמוכה באופן משמעותי ביחס לתחושת הסטודנטים. המדריכים חוו את מידת החרדה של הסטודנטים כגבוהה יותר מאשר חוו אותה הסטודנטים עצמם. דיון והמלצות: המחקר משקף את חשיבות תהליך ההכנה של הסטודנטים לקראת האימון המתקדם, הנשען על תוכנית הלימודים הבסיסית במהלך הלימודים בביה"ס וכן, מדגיש את חשיבות האימון המתקדם עצמו כתהליך הכנה חיובי וחיוני בתחילת דרכם המקצועית. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)15-22
Number of pages8
Journalגוף ידע
Volume9
StatePublished - 2012

IHP Publications

  • ihp
  • Anxiety
  • Content (Psychology)
  • Nurses -- Training of
  • Satisfaction

Cite this