ליווי הורים במערכת החינוך – מודל עבודה בתהליך בנייה

עמית אלון, קרן ביניש, עדי הכלר, חן הראל, אפרת וינטר, מיה מורסיאנו, מירית נחום, אירית סמבל, דליה קדם-סרביה, שושנה קיזר, גיה קרני, דפנה רגב, ליאת שור-לוין, שיר שחק, שרון שניר

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

המחקר הנוכחי מתאר תפיסות של 12 מטפלות באמצעות אומנויות בנוגע למודל שהן מפתחות לעבודה בליווי הורים במערכת החינוך במתי"א כפר סבא. המטפלות, שיזמו את המחקר, הינן חוקרות שותפות, והיו פעילות במחקר על כל שלביו. בשיתוף פעולה איתן נבנה מתווה ראיון, אשר בעזרתו נערך ראיון עם כל אחת מהן על ידי החוקרות החיצוניות. שתי החוקרות החיצוניות ניתחו את הנתונים על פי המתודולוגיה של ניתוח תמטי ולאחר מכן נערכו ארבע קבוצות מיקוד עם החוקרות השותפות על מנת לדון בממצאים. ממצאי המחקר מתארים מודל ראשוני לעבודה עם הורים במערכת החינוך: מטרות, גישות מרכזיות, התאמת ההורים והמטפלות הרלוונטים לתהליך, חוזה העבודה, אופן הכנסת האומנויות, התערבויות רלוונטיות, אופן הקשר עם הצוות החינוכי, תמות מרכזיות וכן קשיים ואתגרים. לצד דילמות בנוגע לדיוק המודל, ולאתגרים המתקיימים ביישומו, כפי שתוארו במחקר, נראה כי ליווי ההורים מתפתח ומוביל במקרים רבים לשינוי המצב בקרב הורי התלמידים, או להבנה בנוגע לחשיבותו של שינוי זה. תובנה ראשונית זו, גם אם דורשת המשך פיתוח וחקירה, מצטרפת לעדויות מחקריות נוספות בדבר הנחיצות של ליווי הורים במערכת החינוך והנה מספיקה כדי לקרוא למקבלי ההחלטות במערכת החינוך ללמוד על התכנות המודל, לתמוך בפיתוחו, ולאפשר את הרחבתו במטרה להעלות את רמת השירות המוצע לתלמידים ומשפחותיהם במערכת. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)1553-1566
Number of pages14
Journalטיפול באמנויות
Volume13
Issue number2
StatePublished - 2023

IHP Publications

  • ihp
  • Art therapy
  • Arts -- Therapeutic use
  • Education -- Israel -- Administration
  • Parent and child
  • Parenting
  • Therapist and patient

Cite this