Abstract
המאמר עוסק בתוכנית להתיישבות יהודית בגליל במהלך העשור השני למדינת ישראל, תוך התמקדות בדמויות המרכזיות של לוי אשכול ויוסף ויץ, ובמאמציהם ל"ייהוד הגליל", בעשור הראשון למדינה התמקדה ההתיישבות בהקמת מאות יישובים החקלאיים, אך בעשור שלאחר מכן ירדה ההתיישבות הכפרית בסדר העדיפויות. בין היתר בשל שינוי במדיניות הכלכלית והביטחונית. יוסף ויץ, מנהל מחלקת הקרקעות בקק"ל ולימים מנכ"ל מנהל מקרקעי ישראל, התריע על הסכנה הדמוגרפית בגליל, בו חי רוב ערבי מובהק. הוא הציע מבצע נרחב להתיישבות יהודית שיכלול עשרות אלפי מתיישבים. אשכול, שעלה לראשות הממשלה ב־1963, אימץ את רעיון ההתיישבות בגליל ביוזמת תוכנית סויס – תוכנית רחבת היקף לפיתוח האזור. בפועל, התוכנית נתקלה בקשיים רבים, לרבות טופוגרפיה קשה, בעיות קרקע, עימותים עם האוכלוסייה הערבית המקומית ומחסור בתקציבים. מלחמת ששת הימים הסיטה את תשומת הלב להתיישבות ברמת הגולן, והובילה לזניחת תוכנית מויס. בסופו של דבר מבצע סו"ס הסתיים בכישלון יחסי, עם הקמת ארבעה יישובים בלבד, בעוד שתוכנית המצפים בשנות השמונים הובילה לתוצאות משמעותיות בהרבה.
| Translated title of the contribution | Levi Eshkol, Yosef Weitz, and the "Judaizing" of the Galilee |
|---|---|
| Original language | Hebrew |
| Pages (from-to) | 97-115 |
| Number of pages | 19 |
| Journal | ארצות הגליל |
| Volume | 3 |
| State | Published - 2025 |
IHP Publications
- ihp
- Land settlement -- Israel -- Galilee
- Eshkol, Levi -- 1895-1969
- Weitz, Joseph -- 1890-1972
- Israel -- History
- Land settlement
- Village communities
- Karmi'el (Israel)
Cite this
- APA
- Author
- BIBTEX
- Harvard
- Standard
- RIS
- Vancouver