Abstract
במחקר זה, עוצב ופותח מודל הוראה ונבנה סביבו קורס לעיצוב סביבות למידה מבוססות טכנולוגיה. הקורס כולל שלושה נושאים עיקריים: 1. ניתוח טכנולוגיות, במסגרתו מנתחים סטודנטים סביבות למידה. 2. סטודיו לעיצוב, במסגרתו מעצבים הסטודנטים סביבות למידה משלהם. 3. תיאוריה, במסגרתו קוראים הסטודנטים מאמרים ודנים בהם. הקורס הועבר ל-14 סטודנטים מוסמכים להוראה, במחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים בטכניון. מטרת המחקר הייתה לעצב ולפתח מודל להוראת עיצוב סביבות למידה מבוססות מחשב ולבחון את השפעתו על תהליכי הלמידה והאפיסטמולוגיות של הסטודנטים. האפיסטמולוגיות נבחנו בארבעה מימדים המאפיינים את סביבות הלמידה שעיצבו הסטודנטים: 1. מידת הפעילות של הלומד (פאסיבי לעומת אקטיבי), 2. שיתופיות (למידה עצמית לעומת למידה שיתופית), 3. אוטונומיה (שליטה של המורה/הטכנולוגיה לעומת לומד עצמאי). 4. קרוב התכנים ללומד (תוכן מופשט לעומת תוכן נגיש ללומד). הממצאים מצביעים על פער בין האפיסטמולוגיה של הסטודנטים לגבי למידה, כפי שהיא באה לידי ביטוי בהצהרותיהם (אפיסטמולוגיה-תיאורטית), וכפי שהיא באה לידי ביטוי בעבודתם המעשית בעיצוב סביבות למידה (אפיסטמולוגיה-מעשית). למרות שסטודנטים נטו להצהיר על גישה קונסטרוקטיביסטית וסוציו-תרבותית, סביבות הלמידה שהם פיתחו, נשענו על תפיסות של העברת ידע וגישות בהייביוריסטיות. באמצעות הפעילויות המשותפות בכל אחד מנושאי הקורס, וגישת הסטודיו, פיתחו הסטודנטים מיומנויות הנדרשות לעיצוב סביבות למידה ממבוססות מחשב. מעבר לכך, הם צמצמו את הפער שבין האפיסטמולוגיה התיאורטית והמעשית שלהם. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ) |
Publisher | האוניברסיטה הפתוחה ושה"ם |
Pages | 210-215 |
Number of pages | 6 |
State | Published - 2006 |
IHP Publications
- ihp
- College students
- Design
- Education -- Data processing
- Knowledge, Theory of
- Learning