ישראל וגרמניה, ושאלת ספרי הלימוד: [מאמר תגובה]

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

מעמדם של ספרי הלימוד נתון בדיון ברחבי הכולם, והם נבחנים בחינה פנימית, הדדית, בין מדינתית ועוד כדי להשפיע על תודעת הצעירים. מחקר ספרי לימוד מאפשר ביצוע של שני מהלכים: חשיפה וביקורת. המחקר המוצג במאמר הוא למעשה חשיפה אידיאולוגית-פוליטית והצבת מראה ביקורתית של כל מדינה מול ספרי הלימוד של רעותה, שהרי מערכות חינוך בעולם משתמשות בספרי הלימוד לארגון הידע של תלמידים בבתי הספר. כשהחוקרים באו לבחון, כאתגר בין-מדינתי את האופן שבו מציגים הגרמנים והישראלים אלה את אלה בספרי הלימוד, הם מצאו את עצמם שואלים שאלות נוקבות כל צד את רעהו: מדוע מבליטים גורמים אלה ולא אחרים? איזה נרטיב היסטורי או אחר הדבר משרת? האתגר של החוקרים הוא לבצע מהלך של שיקוף מחקרי המבקש להימנע ממגמות אלה ואחרות, ובכך לתרום תרומה משמעותית להבנה של כל מדינה את ספריה שלה ואת הספרים של המדינה האחרת.
Original languageHebrew
Pages (from-to)30-36
Number of pages7
Journalקשר עין
Volume259
StatePublished - 2016

IHP Publications

  • ihp
  • Attitude (Psychology)
  • Education and state -- Israel
  • Germany -- Relations -- Israel
  • Instructional and educational works
  • Israel -- Relations -- Germany
  • Textbooks
  • Unesco

Cite this