ילדים במערכת החינוך האנתרופוסופית בעלי שיעורי השמנה נמוכים יותר ושיעורי התנהגות מקדמת בריאות גבוהים יותר, מילדים במערכת החינוך הרגילה: [תקציר]

מורן בלייכפלד מגנאזי, ענת גסר-אדלסבורג, יפית יצחקי, רונית אנדוולט, נעמי פליס-איסקוב

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

רקע: הפילוסופיה האנתרופוסופית היא גִישָׁה הוליסטית לחינוך ולאורח החיים, הכוללים גישה ייחודית לתזונה ופעילות גופנית. קיים מידע מוגבל, אודות התנהגות מקדמת בריאות במערכת החינוך ומחוצה לה, ועל שיעורי השמנת יתר, בקרב ילדים המתחנכים במערכת החינוך והאנתרופוסופי לעומת בחינוך הרגיל בישראל. מטרה: מחקר זה נועד להשוות את השכיחות של השמנת יתר בילדות, ותפיסות ההורים לגבי התנהגות מקדמת בריאות של ילדיהם, בין מערכות חינוך האנתרופוסופיות והרגילה. שיטות: מחקר חתך להשוואת נתוני הערכות הגדילה, שמבוצעות במסגרת שירותי בריאות התלמיד במדינת ישראל לתלמידי כיתות א', בין כיתות מזווגות של תלמידי מערכת החינוך האנתרופוסופית והרגילה. בנוסף, נאספו נתונים אודות תפיסות הורים לילדים בשתי מערכות החינוך, אודות התנהגות מקדמת בריאות של ילדיהם במערכת החינוך ומחוצה לה. תוצאות: שיעורי עודף משקל והשמנה היו גבוהים יותר בקרב תלמידים בבתי ספר רגילים (205,500=n) בהשוואה לבתי ספר אנתרופוסופיים (11.2%) (n=2,247 לעומת 9.6% ו־7.8% לעומת 4.8% בהתאמה; Pv<0.001). שיעור גבוה יותר של הורים לילדים בחינוך האנתרופוסופי תפסו את התנהגות המורים ואת הנורמות החברתיות בקהילה כמקדמות תזונה בריאה, לעומת הורים לילדים בחינוך הרגיל. כמו כן, צריכת המזון של ילדיהם נתפסה כבריאה יותר הן בשעות בית הספר והן לאחריו, בסביבה החברתית והמשפחתית (Pv<0.001). מסקנות: לילדים בחינוך האנתרופוסופי יש שיעורי עודף משקל והשמנה נמוכים יותר, והם חשופים יותר להתנהגויות מקדמות בריאות ותזונה בריאה הן במערכת החינוך והן מחוצה לה. מחקרים נוספים נדרשים על מנת לחקור את ההשפעה של אורח החיים האנתרופוסופי על הסיכון להשמנת ילדים. מסקנותיהם יאפשרו זיהוי אסטרטגיות יעילות לקידום אורח חיים בריא בקרב ילדים, בחינוך האנתרופוסופי שניתן לאמץ בחינוך הרגיל.
Original languageHebrew
Pages (from-to)77
Number of pages1
Journalקידום בריאות בישראל
Volume11
StatePublished - 2023

IHP Publications

  • ihp

Cite this