TY - JOUR
T1 - ילדים במערכת החינוך האנתרופוסופית בעלי שיעורי השמנה נמוכים יותר ושיעורי התנהגות מקדמת בריאות גבוהים יותר, מילדים במערכת החינוך הרגילה
T2 - [תקציר]
AU - בלייכפלד מגנאזי, מורן
AU - גסר-אדלסבורג, ענת
AU - יצחקי, יפית
AU - אנדוולט, רונית
AU - פליס-איסקוב, נעמי
N1 - תקציר בעברית של המאמר: Blaychfeld Magnazi, M.; Gesser-Edelsburg, A.; Itzhaky, Y.; Endevelt, R.; Fliss Isakov, N. Children in the Anthroposophical Education System Have Lower Rates of Obesity, and Higher Rates of Health Promoting Behaviors. Nutrients 2023, 15,3088. https://doi.org/10.3390/ nu15143088
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - רקע: הפילוסופיה האנתרופוסופית היא גִישָׁה הוליסטית לחינוך ולאורח החיים, הכוללים גישה ייחודית לתזונה ופעילות גופנית. קיים מידע מוגבל, אודות התנהגות מקדמת בריאות במערכת החינוך ומחוצה לה, ועל שיעורי השמנת יתר, בקרב ילדים המתחנכים במערכת החינוך והאנתרופוסופי לעומת בחינוך הרגיל בישראל. מטרה: מחקר זה נועד להשוות את השכיחות של השמנת יתר בילדות, ותפיסות ההורים לגבי התנהגות מקדמת בריאות של ילדיהם, בין מערכות חינוך האנתרופוסופיות והרגילה. שיטות: מחקר חתך להשוואת נתוני הערכות הגדילה, שמבוצעות במסגרת שירותי בריאות התלמיד במדינת ישראל לתלמידי כיתות א', בין כיתות מזווגות של תלמידי מערכת החינוך האנתרופוסופית והרגילה. בנוסף, נאספו נתונים אודות תפיסות הורים לילדים בשתי מערכות החינוך, אודות התנהגות מקדמת בריאות של ילדיהם במערכת החינוך ומחוצה לה. תוצאות: שיעורי עודף משקל והשמנה היו גבוהים יותר בקרב תלמידים בבתי ספר רגילים (205,500=n) בהשוואה לבתי ספר אנתרופוסופיים (11.2%) (n=2,247 לעומת 9.6% ו־7.8% לעומת 4.8% בהתאמה; Pv<0.001). שיעור גבוה יותר של הורים לילדים בחינוך האנתרופוסופי תפסו את התנהגות המורים ואת הנורמות החברתיות בקהילה כמקדמות תזונה בריאה, לעומת הורים לילדים בחינוך הרגיל. כמו כן, צריכת המזון של ילדיהם נתפסה כבריאה יותר הן בשעות בית הספר והן לאחריו, בסביבה החברתית והמשפחתית (Pv<0.001). מסקנות: לילדים בחינוך האנתרופוסופי יש שיעורי עודף משקל והשמנה נמוכים יותר, והם חשופים יותר להתנהגויות מקדמות בריאות ותזונה בריאה הן במערכת החינוך והן מחוצה לה. מחקרים נוספים נדרשים על מנת לחקור את ההשפעה של אורח החיים האנתרופוסופי על הסיכון להשמנת ילדים. מסקנותיהם יאפשרו זיהוי אסטרטגיות יעילות לקידום אורח חיים בריא בקרב ילדים, בחינוך האנתרופוסופי שניתן לאמץ בחינוך הרגיל.
AB - רקע: הפילוסופיה האנתרופוסופית היא גִישָׁה הוליסטית לחינוך ולאורח החיים, הכוללים גישה ייחודית לתזונה ופעילות גופנית. קיים מידע מוגבל, אודות התנהגות מקדמת בריאות במערכת החינוך ומחוצה לה, ועל שיעורי השמנת יתר, בקרב ילדים המתחנכים במערכת החינוך והאנתרופוסופי לעומת בחינוך הרגיל בישראל. מטרה: מחקר זה נועד להשוות את השכיחות של השמנת יתר בילדות, ותפיסות ההורים לגבי התנהגות מקדמת בריאות של ילדיהם, בין מערכות חינוך האנתרופוסופיות והרגילה. שיטות: מחקר חתך להשוואת נתוני הערכות הגדילה, שמבוצעות במסגרת שירותי בריאות התלמיד במדינת ישראל לתלמידי כיתות א', בין כיתות מזווגות של תלמידי מערכת החינוך האנתרופוסופית והרגילה. בנוסף, נאספו נתונים אודות תפיסות הורים לילדים בשתי מערכות החינוך, אודות התנהגות מקדמת בריאות של ילדיהם במערכת החינוך ומחוצה לה. תוצאות: שיעורי עודף משקל והשמנה היו גבוהים יותר בקרב תלמידים בבתי ספר רגילים (205,500=n) בהשוואה לבתי ספר אנתרופוסופיים (11.2%) (n=2,247 לעומת 9.6% ו־7.8% לעומת 4.8% בהתאמה; Pv<0.001). שיעור גבוה יותר של הורים לילדים בחינוך האנתרופוסופי תפסו את התנהגות המורים ואת הנורמות החברתיות בקהילה כמקדמות תזונה בריאה, לעומת הורים לילדים בחינוך הרגיל. כמו כן, צריכת המזון של ילדיהם נתפסה כבריאה יותר הן בשעות בית הספר והן לאחריו, בסביבה החברתית והמשפחתית (Pv<0.001). מסקנות: לילדים בחינוך האנתרופוסופי יש שיעורי עודף משקל והשמנה נמוכים יותר, והם חשופים יותר להתנהגויות מקדמות בריאות ותזונה בריאה הן במערכת החינוך והן מחוצה לה. מחקרים נוספים נדרשים על מנת לחקור את ההשפעה של אורח החיים האנתרופוסופי על הסיכון להשמנת ילדים. מסקנותיהם יאפשרו זיהוי אסטרטגיות יעילות לקידום אורח חיים בריא בקרב ילדים, בחינוך האנתרופוסופי שניתן לאמץ בחינוך הרגיל.
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?vid=972NNL_ULI_C:MAIN&query=lds05,contains,001111648
M3 - מאמר
SN - 2707-0042
VL - 11
SP - 77
JO - קידום בריאות בישראל
JF - קידום בריאות בישראל
ER -