יכולת למידה ומיצב חברתי-כלכלי בהצבה ללימודי התואר הראשון בישראל

שלמה גץ, יחזקאל דר

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

נבדקו השפעות של יכולת למידה ומיצב חברתי-כלכלי (להלן מיצב) על בחירת סוג המוסד ותחום הלימודים לקראת תואר ראשון בקרב תלמידים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל. מצאנו שהבחירה מבוססת על יכולות למידה, אך גם מושפעת מהמיצב: בעלי יכולת למידה גבוהה יחסית נוטים, כצפוי, ללמוד באוניברסיטאות, ובעלי יכולת למידה נמוכה יחסית פונים למכללות אקדמיות. אשר לבעלי סטטוס לא-מאוזן בין יכולת למידה למיצב, מצאנו כי בקרב בעלי יכולת למידה גבוהה, בעלי המיצב הנמוך יחסית נוטים ללמוד כלכלה ומנהל, מחשבים, מקצועות עזר רפואיים והנדסה, ואילו בעלי המיצב הגבוה יחסית נוטים להעדיף מקצועות יוקרה ומדעים (טבע וחברה), ואילו בקרב בעלי יכולת למידה נמוכה ההשפעה המבדלת של המיצב קטנה יותר. בעלי מיצב גבוה יחסית מעדיפים את האוניברסיטה על המכללה, גם אם באוניברסיטה הם פונים לתחומי לימוד פחות יוקרתיים, כגון חינוך ומדעי הרוח. לעומתם, בעלי מיצב נמוך יחסית פונים ללמוד במכללות תחומים כגון הוראה, מדעי החברה, מחשבים, כלכלה, מנהל והנדסה. נראה אפוא שתלמידים שלרשותם משאבים כספיים והון תרבותי גבוה יחסית מעדיפים לימודים "עיוניים" וממושכים יותר, ואילו בעלי מיצב נמוך יחסית מעדיפים לימודים "יישומיים" יותר, המאפשרים כניסה מהירה יחסית למשרות משתלמות בשוק העבודה (תקציר מתוך המאמר). Refereed/Peer-reviewed
Original languageHebrew
Pages (from-to)696-723
Number of pages28
Journalמגמות: רבעון למדעי ההתנהגות
Volume45
Issue number4
StatePublished - 2008

IHP Publications

  • ihp
  • Academic achievement
  • Learning ability
  • Social stratification
  • Universities and colleges

Cite this