Abstract
מאמר זה מציג את קולם של ילדים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית קשה (להלן: משה"ק) ובעלי עיכוב שפה משמעותי במצבי כשל תקשורתי, שבהם עקב תגובת השותף המטרה התקשורתית אינה משוגת, ואסטרטגיות תיקון משמות את הילדים כדי להמשיך את האינטראקציה. מטרת המחקר הייתה לבחון מאפייני תקשורת באינטראקציות בין תלמידים בעלי משה"ק לאנשי צוות בסיטואציות שגרתיות בבית הספר. הושם דגש ביזמות תקשורתית ואסטרטגיות תיקון שבהן משתמשים הילדים, וכן התנהגות מזמנת יזמה/היענות וכשלים תקשורתיים מצד אנשי צוות. בניתוח 48 אינטראקציות בין תלמידים בעלי משה"ק ובין אנשי צוות בבית הספר זוהו ארבעה סוגי כשלים שח המבוגר: התעלמות, בקשת הבהרה, החלפת נושא ואי-היענות, וזוהתה יכולתם של הילדים להשתמש באסטרטגיות תיקון מסוג חזרה, החלפה, הוספה והפחתה למטרת שימור האינטראקציה. עוד זוהו הפסקות תקשורת רבות מצד הילדים והחפלת שותף תקשורתי. הילדים תוארו כנענים יותר מיוזמים, ואנשי הצוות הראו התנהגויות מזמנות יזמה פחות מהיענות. המאמר יציג תיאור ודוגמאות של אופי האינטראקציות. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 144-162 |
Number of pages | 19 |
Journal | עיונים בשפה וחברה |
Volume | 7 |
Issue number | 1-2 |
State | Published - 2015 |
IHP Publications
- ihp
- אנשים עם מוגבלות וסביבתם
- People with disabilities -- Social aspects
- ילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית
- Children with mental disabilities
- מורים ותלמידים
- Teacher-student relationships
- תקשורת בין-אישית
- Interpersonal communication
- אוטיזם
- Autism
- רכישת שפה
- Language acquisition
- הסתגלות (פסיכולוגיה)
- Adjustment (Psychology)