טקסטים ודרכי ידיעה: טיעונים לקביעת תוכני הלימוד

דוד (איש חנוך) גורדון, נמרוד אלוני, שפרה שינמן

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterpeer-review

Abstract

יש נקודות מוצא אפשריות רבות למשימת קביעתם של תוכני הלימוד הראויים להילמד בבית הספר. אנו בוחרים להתחיל בשאלה: מה מייחד את האדם? ובמילים אחרות: מה מותר האדם מן הבהמה? לדעתנו, את המהותי שבאדם - הדברים המגדירים את אנושיותו - יש לטפח בחינוך ולהשתית עליו את תוכני הלימוד. מהם היסודות המגדירים את האנושי שבנו? תשובות רבות ניתנו על שאלה זו במהלך ההיסטוריה: היות האדם ייצור חברתי, אוטונומי, מסוגל להבחין בין טוב לרע, מסוגל לגלות חשיבה מופשטת רציונלית, בעל חוש אסתטי, מסוגל לצחוק ועוד ועוד. ברצוננו לבחון את אחת התשובות לשאלה זו, תשובה הזוכה להבלטה רבה בעשורים האחרונים בדיסציפלינות שונות. היא איננה מבטלת את האפיונים הייחודיים האחרים, ואף מובילה אל חלק מהם, אבל בכל זאת מפנה את תשומת הלב להיבט אחר של ההוויה האנושית. כוונתנו להתייחסות לאדם כאל מפרש וכאל יוצר טקסטים. (Gadamar 1975 ; Ricoeur 1981) במאמר נגדיר מהו טקסט ונסביר מדוע הוא נראה כה מרכזי להוויה האנושית, נעמוד על המושג "אינטרטקסט" ונבהיר את מרכזיותו בתיאוריות שונות העוסקות בטקסטים. נדון גם בקשר בין אינטרטקסט לבין בין תחומיות (אינטרדיסציפלינריות). נדון בסוגיית דרכי הידיעה הנדרשות כדי להיות מפרש ויוצר טקסטים "טוב". נקשור דרכים אלה למושג אוריינות, שהוא מרכזי ביותר בשיח החינוכי המודרני. נתאר את אפיוניה הכלליים של תוכנית לימודים השמה את המושגים "טקסט" ו"אינטרטקסט" כיסודות מארגנים מרכזיים של הלימוד ונפרט את מטרותיה החינוכיות או הלימודיות. נחתום את המאמר בדוגמאות הממחישות תוכנית לימודים כזאת. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Title of host publicationמקצועות לימוד במבחן
Editorsד. גורדון
Publisherמכון ון ליר והוצאת הקיבוץ המאוחד
Pages133-149
Number of pages17
ISBN (Print)9650203184
StatePublished - 2006

Publication series

Nameמקצועות לימוד במבחן (קובץ בעריכת דוד גורדון): מכון ון ליר והוצאת הקיבוץ המאוחד
Publisherמכון ון ליר והוצאת הקיבוץ המאוחד

Cite this