@inbook{7cbef67a641b4f82a820e5412bf91fe1,
title = "טקסטים ודרכי ידיעה: טיעונים לקביעת תוכני הלימוד",
abstract = "יש נקודות מוצא אפשריות רבות למשימת קביעתם של תוכני הלימוד הראויים להילמד בבית הספר. אנו בוחרים להתחיל בשאלה: מה מייחד את האדם? ובמילים אחרות: מה מותר האדם מן הבהמה? לדעתנו, את המהותי שבאדם - הדברים המגדירים את אנושיותו - יש לטפח בחינוך ולהשתית עליו את תוכני הלימוד. מהם היסודות המגדירים את האנושי שבנו? תשובות רבות ניתנו על שאלה זו במהלך ההיסטוריה: היות האדם ייצור חברתי, אוטונומי, מסוגל להבחין בין טוב לרע, מסוגל לגלות חשיבה מופשטת רציונלית, בעל חוש אסתטי, מסוגל לצחוק ועוד ועוד. ברצוננו לבחון את אחת התשובות לשאלה זו, תשובה הזוכה להבלטה רבה בעשורים האחרונים בדיסציפלינות שונות. היא איננה מבטלת את האפיונים הייחודיים האחרים, ואף מובילה אל חלק מהם, אבל בכל זאת מפנה את תשומת הלב להיבט אחר של ההוויה האנושית. כוונתנו להתייחסות לאדם כאל מפרש וכאל יוצר טקסטים. (Gadamar 1975 ; Ricoeur 1981) במאמר נגדיר מהו טקסט ונסביר מדוע הוא נראה כה מרכזי להוויה האנושית, נעמוד על המושג {"}אינטרטקסט{"} ונבהיר את מרכזיותו בתיאוריות שונות העוסקות בטקסטים. נדון גם בקשר בין אינטרטקסט לבין בין תחומיות (אינטרדיסציפלינריות). נדון בסוגיית דרכי הידיעה הנדרשות כדי להיות מפרש ויוצר טקסטים {"}טוב{"}. נקשור דרכים אלה למושג אוריינות, שהוא מרכזי ביותר בשיח החינוכי המודרני. נתאר את אפיוניה הכלליים של תוכנית לימודים השמה את המושגים {"}טקסט{"} ו{"}אינטרטקסט{"} כיסודות מארגנים מרכזיים של הלימוד ונפרט את מטרותיה החינוכיות או הלימודיות. נחתום את המאמר בדוגמאות הממחישות תוכנית לימודים כזאת. (מתוך המאמר)",
keywords = "Education -- Curricula, Hermeneutics, Interdisciplinary approach to knowledge, Intertextuality, Knowledge and learning, Knowledge Theory of, Learning, Literacy, Schonmann Shifra, Writing, אוריינות, אורינות, אינטרדיסציפלינריות, אינטרטקסטואליות, אינטרפרטציה, אלוני נמרוד, בין-טקסטואליות (ספרות), בין-תחומיות, בינתחומיות, גורדון דוד (איש חנוך), הערכה וניתוח טקסט, הרמנויטיקה, חשיבה אוריינית, טקסט -- ניתוח והערכה, טקסט -- נתוח והערכה, טקסטים -- נתוח והערכה, ידיעה (פילוסופיה), ידע, כתיבה, למידה, מקצועות למוד, ניתוח והערכת טקסט, ניתוח טקסטים, פירוש, פרוש, פרשנות, קוריקולום, רב-תחומיות, שינמן שפרה, תוכניות לימודים, תוכנית לימודים, תכנון למודים, תכניות למודים",
author = "גורדון, {דוד (איש חנוך)} and נמרוד אלוני and שפרה שינמן",
year = "2006",
language = "עברית",
isbn = "9650203184",
series = "מקצועות לימוד במבחן (קובץ בעריכת דוד גורדון): מכון ון ליר והוצאת הקיבוץ המאוחד",
publisher = "מכון ון ליר והוצאת הקיבוץ המאוחד",
pages = "133--149",
editor = "ד. גורדון",
booktitle = "מקצועות לימוד במבחן",
}