טיפול באמצעות אומנויות במערכת החינוך במדינת ישראל - תמונת מצב ב-2022

איריס מינדל, אמאני מוסא, אפרת רוגינסקי, דפנה רגב, חגית סנדר-כץ, טל רותם-ארט, יפעת וייסברגר, יפעת לידר, לאה ברמן, ליאת שור-לוין, ליבנת שוורץ, מרב גבריאלי-אדלר, מירי סימונסון, נעה רתם, נתי ברקובסקי-פרונט, סיגל וובר-לויצקי, עדי שר, עדינה אטלס-כהן, קרן-אור רון, שירלי קובלסקישרון טוקר, שרון שניר, תמר שדה-דור

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מטפלות.ים באמצעות אומנויות העובדות.ים במערכת החיוך מתמודדות.ים עם אתגרים רבים הקשורים למפגש בין השפות: הטיפולית והחינוכית. אתגרים אלו הועצמו בעקבות משבר הקורונה, שהביא עמו מציאות חדשה, וכתוצאה מכך גם דיווחים גוברים על שחיקה ועל נשירה של אנשי טיפול ממערכת החינוך. בהשתלמות "זוקפות קומה", שלוותה במחקר שיתופי, הזמנו מטפלות לבחון כיצד הן יכולות להתמודד עם האתגרים ולהפחית שחיקה. כחלק מההשתלמות, עשרים המשתתפות ראיינו 142 מטפלים ומטפלות באמצעות אומנויות, במטרה ללמד ראשית על מצב הטיפול באמצעות אומנויות במערכת החינוך בישראל בשנת 2022, כפי שנתפס מנקודם מבטם.ן של המועסקים.ות בה. הראיונות נותחו על ידי קבוצת החוקרות השותפות. מאמר זה מציג את ממצאי הניתוח ומתאר את הגורמים לשביעות רצון מהעבודה, בעזרת שלוש תמות על: תחושת השליחות והרצון לתרום, תעסוקה בתנאים בטוחים שהולכים ומשתפרים והאפשרות לעבודה מערכתית. האתגרים וגורמי השחיקה שעלו מהראיונות מתוארים בעזרת ארבע תמות על, דרך התייחסות לאופי ההעסקה דרך משרד החינוך, הקשיים הכרוכים בגיבוש זהות ועמדה מקצועית, אתגרים בתקשורת, וקשיים בקיום עבודה מערכתית מתאימה. לאור הממצאים נראה כי יש צורך להמשיך ולפתח את הגדרת המקצוע של טיפול באמצעות אומנויות המערכת החינוכית, וכי מטפלות.ים במערכת יכולות.ים ליזום עשייה שתתן לכך מענה. למוסדות ההכשרה תפקיד בהכנת הסטודנטיות.ים לעבודה במערכת החינוך, ולמערכת תפקיד בהבניית קליטתן במערכת, דרך הסברה מתמדת. זאת במקביל לצורך במתן שכר ותנאים מתאימים.(מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)1349-1366
Number of pages18
Journalטיפול באמנויות
Volume12
Issue number2
StatePublished - 2022

IHP Publications

  • ihp
  • Art therapy
  • Arts -- Therapeutic use
  • Education -- Israel -- Administration

Cite this