חיפה העות'מנית: צמיחה דמוגרפית וריבוי עדתי

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מיישוב קטן בשלהי המאה ה16- ומעגן שרק ספינות מעטות נהגו לפקוד אותו, החלה חיפה להשתנות בתחילת המאה ה-17 עם התרחבות הסחר עם ארצות אירופה. מגמת התרחבות זו בין החוף הסורי לאירופה נמשכה גם בתחילת המאה ה18. חיפה אשר בימי השלטון העות'מני השתייכה מבחינה מנהלית לפרובינציה של דמשק, הוקמה לתחייה באמצע המאה ה-18 על ידי מושל עכו והגליל, שייח' דאהר אל-עומר אל-זידאני. חיפה קיבלה דחיפה ממשית על חשבון שכנתה עכו, שנפגעה קשות בהפגזת הצי המצרי שכבש אותה ב-1832. חיבורה של חיפה למסילת הברזל החיג'אזית בשנת 1905 ביטא מעין הכרה רשמית של המדינה העות'מנית בחשיבותה של העיר ובאפשרויות התפתחותה בעתיד. זרמי הגירה אל העיר, שסחפו בעיקר מחפשי עבודה ובעלי הון שתרו אחר אפיקי השקעה לכספם, גברו בחלוף הזמן. האליטה החברתית בעלת המקורות הפיננסיים התרחבה, ובד בבד גדל גם משקלה של שכבת הפועלים בעיר. משקלם של האחרונים הוסיף ועלה גם בשנים הראשונות של המנדט הבריטי, עד שהיה לאחד מגורמי המתח המרכזיים בעיר. הגידול באוכלוסיית המהגרים חסרי אמצעים כלכליים הוסיף מימד משמעותי למאבק החברתי, ולמאבקים הפנים-ערביים התווסף בתקופת המנדט היבט חדש: ההיבט הלאומי (מתוך המאמר). המאמר כולל את מפת חיפה בתקופה העות'מנית המאוחרת
Original languageHebrew
Pages (from-to)58-76
Number of pages19
Journalאופקים בגאוגרפיה
Volume73-74
StatePublished - 2009

IHP Publications

  • ihp
  • Emigration and immigration
  • Eretz Israel -- History -- 1291-1517, Mamluk period
  • Haifa (Israel) -- History
  • Haifa (Israel) -- Population
  • Hejaz Railway
  • Human geography
  • ארץ ישראל -- היסטוריה -- תקופה ממלוכית (1291-1516)
  • גיאוגרפיה אנושית
  • הגירה
  • הרכבת החיג'אזית
  • חיפה (יישוב עירוני) -- אוכלוסיה
  • חיפה (יישוב עירוני) -- היסטוריה
  • ט'אהר אל-עמר -- 1750-1775

Cite this