חינוך משפטי ומדעי הרוח - בין פרשנות לתורת הפרשנות

מיכל אלברשטיין, שולמית אלמוג

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

הטענה שבבסיס המאמר היא כי לימודי משפט מיטביים משלבים פרדיגמה הרמנויטית, היינו דגם חקירה ומחשבה הממוקד בשאלה מהי המשמעות, בפרדיגמה פואטית, המייצגת דגם חשיבה וחקירה הממוקד בשאלה כיצד נוצרת המשמעות. הצד המעשי של הדברים הוא הנחלה של ההיבט ההומניסטי והטמעתו בתוך החינוך המשפטי; החקירה הפואטית לסוגיה צומחת מתחום מדעי הרוח וזקוקה לידע וכלים משדותיו השונים של התחום. הכרה בחיוניות הזיקה בין המשפט למדעי הרוח משמעה חתירה לרכישת כישורים המאפשרים שימוש ברגישות מקדמית המשכללת ומייעלת את שפת המשפט. הטענה בדבר חשיבות נוכחותו המודגשת של שיח הומניסטי בחינוך המשפטי נבחנת ברשימה משני היבטים: היבט היסטורי והיבט תורת המשפט, המחוברים ביניהם ומנביעים במידה רבה את תקפותה. חלקו האחרון של המאמר מתאר את ניסיונן האישי של המחברות להורות את לימודי המשפטים מפרספקטיבה הומניסטית, ומדגים את הדברים באמצעות התייחסות לארבעה קורסים ולכלי הוראה ספציפיים שבהם השתמשו בשנים האחרונות (מתוך המאמר).
Original languageHebrew
Pages (from-to)21-42
Number of pages22
Journalדין ודברים: כתב-עת משפטי בין-תחומי
Volume3
Issue number1
StatePublished - 2007

IHP Publications

  • ihp
  • Humanities
  • Jurisprudence
  • Law -- Study and teaching
  • Law in motion pictures
  • Lawyers -- Training of
  • Mediation
  • Narration (Rhetoric)
  • Poetics

Cite this