Abstract
המאמר בודק את מעורבותן של רשויות מקומיות בישראל בחינוך בתחומן, בהתייחס לתפיסת
קובעי המדיניות בהן את החינוך כשירות ציבורי: האם החינוך הוא שירות 'כוללני' שניתן לציבור
כישות אחידה, או 'פרטני', הניתן לכל פרט ופרט – כתלמיד או הורה. זאת, על רקע טענה כללית
של חוקרי מדיניות חברה וחינוך בישראל, לפיה מעורבותן של הרשויות המקומיות בתחום החינוך
הולכת וגדלה בשנים האחרונות, תוך העדפת הפרט המתחנך ומשפחתו. ממצאי מחקר זה
מלמדים, כי תפיסתם של קובעי מדיניות חינוך ברשויות המקומיות מעדיפה דוקא את הציבור
הכללי בעת הדיון בחינוך, וכי תפיסה זו עשויה להוליך למעורבות גדולה יותר של הרשות
המקומית בחינוך, ודוקא בפריפריה – יותר מאשר במרכז. מסקנת המאמר מתיישבת עם הצעות
לראות בחינוך מנוף לבניית קהילה מקומית ברוח המקומיות חדשה (New Localism), עבור כלל
התושבים ולאו דוקא עבור פרטים, תלמידים או הורים.
קובעי המדיניות בהן את החינוך כשירות ציבורי: האם החינוך הוא שירות 'כוללני' שניתן לציבור
כישות אחידה, או 'פרטני', הניתן לכל פרט ופרט – כתלמיד או הורה. זאת, על רקע טענה כללית
של חוקרי מדיניות חברה וחינוך בישראל, לפיה מעורבותן של הרשויות המקומיות בתחום החינוך
הולכת וגדלה בשנים האחרונות, תוך העדפת הפרט המתחנך ומשפחתו. ממצאי מחקר זה
מלמדים, כי תפיסתם של קובעי מדיניות חינוך ברשויות המקומיות מעדיפה דוקא את הציבור
הכללי בעת הדיון בחינוך, וכי תפיסה זו עשויה להוליך למעורבות גדולה יותר של הרשות
המקומית בחינוך, ודוקא בפריפריה – יותר מאשר במרכז. מסקנת המאמר מתיישבת עם הצעות
לראות בחינוך מנוף לבניית קהילה מקומית ברוח המקומיות חדשה (New Localism), עבור כלל
התושבים ולאו דוקא עבור פרטים, תלמידים או הורים.
Translated title of the contribution | Education and the Construction of Localism |
---|---|
Original language | Hebrew |
Title of host publication | דמוקרטיה מקומית בישראל |
Subtitle of host publication | ביזור, מקומיות, השתתפות ופוליטיקה מקומית |
Editors | איתי בארי, ערן רזין |
Place of Publication | ירושלים |
Publisher | מחקרי פלורסהיימר, המכון ללימודים עירוניים ואזוריים - האוניברסיטה העברית בירושלים |
Pages | 211-234 |
Number of pages | 24 |
State | Published - 2015 |