Abstract
מאז שנות התשעים של המאה העשרים מחלחלת והולכת בישראל תפיסה חדשה ביחס למוגבלות ונכות. תפיסה זו רואה באנשים עם מוגבלויות אנשים שווי זכויות בחברה ובמשפט ומבקשת להיאבק בהדרה, בהפליה ובדיכוי שאנשים עם מוגבלויות חווים על בסיס יומיומי בכל תחומי החיים: בעבודה, במגורים, בחינוך, בתחבורה ציבורית, ביכולת ליהנות מתרבות ופנאי ועוד. ברשימה זו אעמוד על שתי נקודות כובד בשינוי החברתי המתחולל. האחת היא גישת הזכויות הרואה באנשים עם מוגבלויות קבוצת מיעוט מופלית אשר יש להכיר בזכויותיה ובפגיעה בהן וליצור סעדים מתאימים שיאפשרו לחברי הקבוצה לקדם את זכויותיהם בכל תחומי החיים. השניה היא התיאוריה של לימודי מוגבלות היא בעיקרה גישה ביקורתית למוגבלות הניזונה מאקדמאים עם וללא מוגבלות ומהוגים או מובילי דעה עם מוגבלות השמה במוקד פעילותה את חקר החברתית של מוגבלות, כלומר חקר התהליכים החברתיים, התרבותיים, ההבניה הכלכליים, הפוליטיים וההיסטוריים שתרמו לעיצוב המשמעות המיוחסת למוגבלות בכל חברה. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 20-24 |
Number of pages | 5 |
Journal | ביו-אתיקה |
Volume | 15 |
State | Published - 2016 |
IHP Publications
- ihp
- Bioethics
- Disability studies
- People with disabilities -- Social aspects
- ביואתיקה
- זכויות אנשים עם מוגבלות
- לימודי מוגבלות
- שילוב חברתי בקהילה של אנשים עם מוגבלות