Abstract
מחקרים מדווחים כי ילדים רוכשים מגוון יכולות אורייניות עוד בטרם נחשפו להוראה פורמאלית של הקריאה, אולם הקשר בין התשתית הקוגניטיבית של רכישת הקריאה ובמיוחד זיכרון עבודה ורכישת קריאה בגיל טרום בית ספר עדיין לא ברור. במחקר הנוכחי נבדקו היחסים בין תת מרכיבים של זיכרון עבודה מילולי לבין כישורים הנדרשים לרכישת הקריאה אצל 63 ילדים דוברי עברית בני 4 ש'. תת המרכיבים של זיכרון עבודה כללו מדדי טווח זיכרון פשוטים ומורכבים; והכישורים הנדרשים לרכישת הקריאה כללו יכולת עיבוד פונולוגי, ידיעת שמות האותיות והכרת כותרות ספרי ילדים. ממצאי המחקר מראים כי מדדי טווח זיכרון מורכבים תורמים תרומה מובהקת להסברת השונות בעיבוד פונולוגי והכרת שמות האותיות אצל ילדי גן דוברי עברית, בעוד שלמדדי טווח הזיכרון פשוטים תרומה נוספת מעבר לזו של זיכרון עבודה בעיבוד פונולוגי בלבד. למרות שעדיין נדרשים מחקרי אורך על מנת לבסס כיוון של יחסים סיבתיים, המחקר הנוכחי מציע כי כל אחד מהמרכיבים השונים של זיכרון עבודה קשור באופן שונה ליכולת קריאה מוקדמות. לפיכך , ייתכן שהבדלים מוקדמים בזיכרון עבודה תורמים באופן משמעותי להבדלים אינדיבידואליים ברכישת הקריאה. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 61-76 |
Number of pages | 16 |
Journal | דש: דיבור שפה ושמיעה |
Volume | 31 |
State | Published - 2012 |
IHP Publications
- ihp
- Hebrew language -- Phonology
- Literacy
- Memory
- Preschool children
- Reading