TY - JOUR
T1 - "זוקפות קומה" - השתלמות ומחקר שיתופי למטפלות באמצעות אומנויות שעובדות במערכת החינוך
AU - שדה-דור, תמר
AU - שניר, שרון
AU - טוקר, שרון
AU - קובלסקי, שירלי
AU - רון, קרן-אור
AU - אטלס-כהן, עדינה
AU - שר, עדי
AU - וובר-לויצקי, סיגל
AU - ברקובסקי-פרונט, נתי
AU - רתם, נעה
AU - סימונסון, מירי
AU - גבריאלי-אדלר, מרב
AU - שוורץ, ליבנת
AU - שור-לוין, ליאת
AU - ברמן, לאה
AU - לידר, יפעת
AU - וייסברגר, יפעת
AU - רותם-ארט, טל
AU - סנדר-כץ, חגית
AU - רגב, דפנה
AU - רוגינסקי, אפרת
AU - מוסא, אמאני
AU - מינדל, איריס
AU - קלמנוביץ', דברה
N1 - Refereed/Peer-reviewed
PY - 2022
Y1 - 2022
N2 - במאמר זה אנו מתארות את המיזם "זוקפות קומה". המיזם כלל השתלמות ל-20 מטפלות באמצעות אומנויות העובדות במערכת החינוך, המעונינות ליצור שינוי ולפעול למען קידום המקצוע ומניעת שחיקה. כחלק מהמיזם, ההשתלמות לוותה במחקר שיתופי מבוסס אומנויות, במטרה לאפשר לידע שאספו מהשטח ויצרו מטפלות אלו, החוקרות השותפות, להיות מופץ לאחרים ובמטרה לתרום להעצמתן. ההשתלמות כללה שני מפגשי זום, ומפגש של יומיים ברצף פנים מול פנים, בהנחיית שלוש החוקרות המנחות. שאלות המחקר היו מהי החוויה האישית של החוקרות השותפות בתוך עבודתן במערכת החינוך, מה מסייע בהתמודדותן, מה היו רוצות לקדם במערכת, ומה משמעות ההשתתפות של כל אחת בהשתלמות ולקיחת החלק במחקר השיתופי. החומרים הכתובים והאומנותיים שנאספו במהלך ההשתלמות נותחו בעזרת ניתוח תמתי על ידי החוקרות המנחות. ממצאי המחקר מתארים מצד אחד תחושת תקווה, עבודה מתוך שליחות ואמונה וכן רצון לפעולה במערכת החינוך, ומאידך תחושת עומס ואתגרים סביב שילוב המקצוע הטיפולי במסגרות החינוכיות. החקירה המשותפת האירה פרויקטים רבים המתקיימים כבר כעת במערכת החינוך על ידי מטפלות באמצעות אומנויות, והגדירה אזורים נוספים לפעולה אפשרית. השימוש באומנויות ככלי לחקירה עצמית נחווה כחוויה חיובית ומעוררת העמקה. עצם ההשתתפות במיזם, ותחושת היחד שנוצרה בין המשתתפות, היוו בפני עצמם גורם תמיכה לחוקרות השותפות. נראה כי לצד החשיבות של מקבלי החלטות לשפר את תנאי העבודה במערכת, מטפלות בעצמן יכולות להניע שינוי למען קידום המקצוע, עבור הקולות שלהן, ובעקר למען מטופליהן. (מתוך המאמר)
AB - במאמר זה אנו מתארות את המיזם "זוקפות קומה". המיזם כלל השתלמות ל-20 מטפלות באמצעות אומנויות העובדות במערכת החינוך, המעונינות ליצור שינוי ולפעול למען קידום המקצוע ומניעת שחיקה. כחלק מהמיזם, ההשתלמות לוותה במחקר שיתופי מבוסס אומנויות, במטרה לאפשר לידע שאספו מהשטח ויצרו מטפלות אלו, החוקרות השותפות, להיות מופץ לאחרים ובמטרה לתרום להעצמתן. ההשתלמות כללה שני מפגשי זום, ומפגש של יומיים ברצף פנים מול פנים, בהנחיית שלוש החוקרות המנחות. שאלות המחקר היו מהי החוויה האישית של החוקרות השותפות בתוך עבודתן במערכת החינוך, מה מסייע בהתמודדותן, מה היו רוצות לקדם במערכת, ומה משמעות ההשתתפות של כל אחת בהשתלמות ולקיחת החלק במחקר השיתופי. החומרים הכתובים והאומנותיים שנאספו במהלך ההשתלמות נותחו בעזרת ניתוח תמתי על ידי החוקרות המנחות. ממצאי המחקר מתארים מצד אחד תחושת תקווה, עבודה מתוך שליחות ואמונה וכן רצון לפעולה במערכת החינוך, ומאידך תחושת עומס ואתגרים סביב שילוב המקצוע הטיפולי במסגרות החינוכיות. החקירה המשותפת האירה פרויקטים רבים המתקיימים כבר כעת במערכת החינוך על ידי מטפלות באמצעות אומנויות, והגדירה אזורים נוספים לפעולה אפשרית. השימוש באומנויות ככלי לחקירה עצמית נחווה כחוויה חיובית ומעוררת העמקה. עצם ההשתתפות במיזם, ותחושת היחד שנוצרה בין המשתתפות, היוו בפני עצמם גורם תמיכה לחוקרות השותפות. נראה כי לצד החשיבות של מקבלי החלטות לשפר את תנאי העבודה במערכת, מטפלות בעצמן יכולות להניע שינוי למען קידום המקצוע, עבור הקולות שלהן, ובעקר למען מטופליהן. (מתוך המאמר)
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?vid=972NNL_ULI_C:MAIN&query=lds05,contains,001109064
M3 - מאמר
SN - 2312-3664
VL - 12
SP - 1367
EP - 1386
JO - טיפול באמנויות
JF - טיפול באמנויות
IS - 2
ER -