התערבות מוקדמת עבור פעוטות עם מש"ה

Translated title of the contribution: Early intervention for children with developmental intellectual disability

רז טננבאום, רחל יפעת, ברכה ניר

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterpeer-review

Abstract

הפרק הנוכחי עוסק בחשיבות ההתערבות המוקדמת לפעוטות עם מש"ה (מוגבלות שכלית התפתחותית). לפרופיל הגנטי ולמבנה הנוירולוגי תפקיד משמעותי בקביעת תפקודם של פעוטות עם מש"ה בתחומי ההתפתחות השונים. עם זאת, לסביבה מטפחת ותומכת, בשילוב מערך התערבות מותאם משלב מוקדם ככל האפשר, יש השפעה משמעותית על שיפור וקידום תפקוד הפעוטות בכל תחומי ההתפתחות ועל איכות חייהם (2019 ,Bull, 2020; Guralnick & Bruder).
לצורך אפיון התמיכות הנדרשות להתפתחותו של פעוט עם מש"ה ויישומן, נדרשת התערבות רב-תחומית, המתייחסת לתחומי התפקוד השונים, ורב-ערוצית, המתייחסת לערוצי התקשורת השונים. התערבות זו מיושמת על ידי צוות טרנס- דיציפלינרי, הנדרש למיומנות בזיהוי רכיבי התפקוד של הפעוט בתחומי ההתפתחות השונים בכל שלב בהתפתחותו, על מנת ליצור סביבה ביתית וגנית המזמנת לפעוט רכישה אינטגרטיבית של מיומנויות והכללתן.
ההתערבות המוקדמת מסייעת להעלות למודעותם של ההורים ושל המטפלים המשמעותיים את השפעתה החיובית של השתתפות באינטראקציה מתוזמנת ומותאמת לצרכיו של הפעוט, ומעניקה להם כלים ליצירת אינטראקציות מעין אלה. הפרק כולל הדגמה של הערכת ההשתתפות של פעוטה עם מש"ה באינטראקציה, כחלק מתוכנית התערבות מוקדמת, על ידי ניתוח רכיבי הג'סטות של הפעוטה והפעולות שלה.
Translated title of the contributionEarly intervention for children with developmental intellectual disability
Original languageHebrew
Title of host publicationמוגבלות שכלית התפתחותית
Subtitle of host publicationתיאוריה, מחקר והשלכות יישומיות
Editorsמיכל אל-יגון, מלכה מרגלית
Chapter21
Pages541-572
Number of pages32
StatePublished - 2022

Keywords

  • אוטיזם
  • הגדרת מושגים
  • הורות
  • מוגבלות שכלית-התפתחותית
  • מחקר
  • מחקר השוואתי

Cite this