Abstract
הפרק הנוכחי עוסק בחשיבות ההתערבות המוקדמת לפעוטות עם מש"ה (מוגבלות שכלית התפתחותית). לפרופיל הגנטי ולמבנה הנוירולוגי תפקיד משמעותי בקביעת תפקודם של פעוטות עם מש"ה בתחומי ההתפתחות השונים. עם זאת, לסביבה מטפחת ותומכת, בשילוב מערך התערבות מותאם משלב מוקדם ככל האפשר, יש השפעה משמעותית על שיפור וקידום תפקוד הפעוטות בכל תחומי ההתפתחות ועל איכות חייהם (2019 ,Bull, 2020; Guralnick & Bruder).
לצורך אפיון התמיכות הנדרשות להתפתחותו של פעוט עם מש"ה ויישומן, נדרשת התערבות רב-תחומית, המתייחסת לתחומי התפקוד השונים, ורב-ערוצית, המתייחסת לערוצי התקשורת השונים. התערבות זו מיושמת על ידי צוות טרנס- דיציפלינרי, הנדרש למיומנות בזיהוי רכיבי התפקוד של הפעוט בתחומי ההתפתחות השונים בכל שלב בהתפתחותו, על מנת ליצור סביבה ביתית וגנית המזמנת לפעוט רכישה אינטגרטיבית של מיומנויות והכללתן.
ההתערבות המוקדמת מסייעת להעלות למודעותם של ההורים ושל המטפלים המשמעותיים את השפעתה החיובית של השתתפות באינטראקציה מתוזמנת ומותאמת לצרכיו של הפעוט, ומעניקה להם כלים ליצירת אינטראקציות מעין אלה. הפרק כולל הדגמה של הערכת ההשתתפות של פעוטה עם מש"ה באינטראקציה, כחלק מתוכנית התערבות מוקדמת, על ידי ניתוח רכיבי הג'סטות של הפעוטה והפעולות שלה.
Translated title of the contribution | Early intervention for children with developmental intellectual disability |
---|---|
Original language | Hebrew |
Title of host publication | מוגבלות שכלית התפתחותית |
Subtitle of host publication | תיאוריה, מחקר והשלכות יישומיות |
Editors | מיכל אל-יגון, מלכה מרגלית |
Chapter | 21 |
Pages | 541-572 |
Number of pages | 32 |
State | Published - 2022 |
Keywords
- אוטיזם
- הגדרת מושגים
- הורות
- מוגבלות שכלית-התפתחותית
- מחקר
- מחקר השוואתי