Abstract
בשלוש השנים האחרונות חשופים אזרחי מדינת ישראל לגל חסר תקדים של פיגועי טרור. בתקופה שכזו, קיימת חשיבות למציאת דרכים יעילות למתן סיוע יעיל ומועיל לאוכלוסייה הנתונה לאיום יומיומי. שיטת התערבות אשר זכתה לאחרונה להתעניינות מחקרית וטיפולית, בהקשרים שונים, הינה כתיבה אקספרסיבית. המחקר הנוכחי בדק את יעילותה של הכתיבה האקספרסיבית לפי פרדיגמת הכתיבה של פנבייקר, כהתערבות קצרת-מועד בהקשר לפיגועי הטרור בישראל, באמצעות שני ניסויים. מטרת הניסוי הראשון היתה לבחון האם משמעות הכתיבה היא בהכרח בכתיבה על רגשות או בעצם פעולת הכתיבה. הממצא העיקרי העולה מניסוי זה הינו כי עצם הכתיבה, ללא קשר לאופייה, הינה גורם המביא לירידה ברמות החרדה המצבית והרגשות השליליים. מטרת הניסוי השני היתה לבדוק האם כתיבה חד-פעמית, שאינה מוגבלת לרגשות או עובדות, הינה גורם שעשוי אף הוא להביא לשיפור בגורמי החרדה והריגוש. המסקנה העיקרית שעולה מהמחקר היא כי בהקשר להתקפות טרור בישראל, נראה כי הכתיבה האקספרסיבית, כהתערבות חד פעמית, אינה מספיקה ואף עלולה להזיק ולהציף רגשית. כהתערבות דו פעמית היא עשויה להיות אפקטיבית.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 36-62 |
Number of pages | 27 |
Journal | הייעוץ החינוכי |
Volume | 13 |
State | Published - 2004 |
IHP Publications
- ihp
- Adjustment (Psychology)
- Anxiety
- Creative writing -- Therapeutic use
- Emotions
- Experience
- Stress (Psychology)
- Terrorism
- Writing