Abstract
מן המפורסמות הוא שהעיסוק בפילוסופיה האריסטוטלית עורר התנגדות עזה בקרב חוגים וקהילות יהודיות בימי הביניים, בניגוד לפילוסופיה הנאופלטונית, שהיתה יותר נוחה ליהדות. דומה שההתנגדות צמחה בעיקר בדורו של הרמב"ם שכן בדורות שקדמו לו כל חכמי ישראל שחיו בארצות האיסלאם עסקו בפילוסופיה. אך בימי הרמב"ם ואחריו התעורר קושי גדול יותר בעקבות הביקורת הקשה שהטילו יהודי פרובאנס על חיבורו הפילוסופי של הרמב"ם: מורה נבוכים. המאמר עוסק בנושאים הבאים: 1. העיסוק בפילוסופיה בימי הביניים ותמיכת הרמב"ם ותלמידיו בה, 2. הפירוש האלגורי של המצוות ושל האגדות בשלוש הדתות, 3. ביאור הדרשות על פי ההגיון, 4. הרב יוסף קאפח כפילוסוף וכנאמן הדת, 6. הוויכוח על הקבלה בתימן ורדיפת הרב קאפח על אף נאמנותו לדת ולמסורת, 7. ספר "שיח דקלים" והגנת הנער יוסף על הרמב"ם מפני ביקורתו של שד"ל.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 93-103 |
Number of pages | 11 |
Journal | תהודה: בטאון האגודה לטיפוח חברה ותרבות תעוד ומחקר |
Volume | 30 |
State | Published - 2014 |
IHP Publications
- ihp
- Averroës -- 1126-1198
- Cabala
- Commandments (Judaism)
- Jewish philosophy -- Middle Ages, 500-1500
- Jews -- Yemen (Republic)
- Judaism and philosophy
- Luzzatto, Samuel David -- 1800-1865
- Philosophy